lördag 21 oktober 2017

Jag och mina beroenden

[Inlägget innehåller adlinks]

När jag var liten köpte jag så många plånböcker för min månadspeng att jag inte hade några pengar att stoppa i de där plånböckerna.

Nu för tiden har jag bytt ut plånböckerna mot - anteckningsböcker!!!
Jag kan inte motstå dem. Jag vet med mig att jag troligen kommer att skriva på de fem första bladen innan jag hittar en nya anteckningsbok jag inhandlar och tänker att jag ska använda. Ändå köper jag alltid en till.

För en tid sedan gjorde jag en storrensning och kvar i hyllan finns nu endast tre böcker. Alla med varsin historia.


Den översta, vita med spiralrygg, är mitt eget försök till bulletjournal utan kalenderdel. Kalendern är och förblir en helig historia som återfinns i en helt separat bok. Inspirerad av Isabel Boltenstern och hennes variant shoppade jag loss på Muji i Malmö när vi var där i september. Framsidan som ni ser är vit ska man egentligen göra något snygg med men som den beslutsångest jag har har den hittills inte blivit annat än vit. Boken är i övrigt indelad i olika kategorier så som bucketlist, skrividéer, månadsmål och så vidare. Är möjligen lite missnöjd med färgen jag valde på pennorna som delar in boken i olika delar. Det blev lite mer cerise än rosa som var tanken och därmed kanske jag måste byta ut den vad det lider. Men jag gillar verkligen idén. Vet du inte vad en bulletjournal är kan jag rekommendera att klickar er in på Isabels film här ovan.

Den rosa boken i mitten är den jag har haft längst. Inhandlades utan tvekan för färgen. Är av märket Paperstyle och jag lyckades spilla ett halvt juicepaket över baksidan dag två den var i min ägo. Därefter följde veckor av funderingar kring om jag skulle köpa en ny bok eller försöka se charmen i att den var välanvänd. Sidorna är linjerade och jag har hittills verkligen inte alls kommit på något bra system för hur den ska användas. Synd och skam på något så fint.

Så kommer vi till den tredje och sista. Det stora experimentet. Denna gråa bok från Bookbinders design är en av böckerna som Kristin Kaspersen har designat för dem. Och den är OLINJERAD. Inte så konstigt kanske, men för en ordningsfreak som jag är det nästintill otänkbart. Jag köpte den för att jag gillar Kristin, jag älskar anteckningsböcker och jag gillade citatet på framsidan "Simplify your life". Och jag köpte den som ett litet experiment för mig själv för att se om jag klarar av att inte följa de där välbekanta och trygga linjerna. Behöver jag berätta att det slutade med att jag gjorde egna linjer och rutmönster att följa?!

Nu får de ligga framme en stund så att jag kan beskåda dem och se om jag kan komma på varsitt användningsområde för dem. De är på tok för underbara för att göra sig av med.


1 kommentar:

  1. Mitt tips till den sistnämnda boken. För att inte göra egna ränder på sidorna så gör ett ark med riktigt skarpa linjer som du lägger under bladet och flyttar hela tiden. Då syns linjen troligtvis igenom och du skriver rakt men slipper fula linjer på sidorna.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...