söndag 14 maj 2017

Kan vi prata om detta med #bullemedbulle

Den senare delen av högstadiet och närmare bestämt andra delen av nian är inte en period jag minns med några ljusa minnen. I september i nian flyttade vi från Hässleholm i norra Skåne till ett litet samhälle utanför Asarum i Blekinge. Totalt sett blev det inte den bästa flytten jag varit med om men en sak minns jag som om det var igår och jag minns det med förtjusning.

Jag hade inte gått många dagar i min nya klass innan jag blev medsläpad till ett litet konditori som låg alldeles i närheten av Stenbackaskolan. Om jag ska försöka mig på att dra mig till minnes vad det hette så kan det ha hetat Floréns, har jag rätt då? Där blev jag instruerad att handla en så kallad "Specialare". Helt enkelt en fralla och en Mums mums. Skär frallan i två delar, lägg Mums mumsen i mitten. Tryck ner överdelen och "mosa" Mums mumsen. Et voliá, du har din alldeles egen Specialare. Var och varannan dag stack vi dit på lunchen och köpte Specialare. Och det vattnas fortfarande i munnen när jag tänker på delikatessen. 
Sedan flyttade jag vill Karlskrona och stoppade undan det där minnet av Specialaren till minnesbanken och där har det legat sedan dess fram till för en tid sedan när Isabel Boltenstern i en blogg eller vlogg tog upp ämnet igen men då under epitetet Bullemedbulle och med Mums mumsen utbytt till en chokladboll á la Delicatoboll. 

Det var nästan så jag fick en liten tår i ögat. Under alla dessa år och alla dessa flyttar som skett sedan jag flyttade från Asarum har jag vid minsta lilla hint om Specialare mötts av ett höjt ögonbryn och skeptisism. Och så plötsligt finns det någon mer som jag. Och vet ni vad? Är inte Instagram och hashtags helt fantastiskt, för det finns fler. Igår, av en händelse, fick jag i flödet upp en bild på en Specialare eller snarare kanske en Bullemedbulle med just #bullemedbulle och döm om min förvåning när jag klickade mig vidare på den hashtagen och det visar sig att det finns mängder av oss. Mängder av människor som känner till begreppet och tycker att det är en alldeles lysande idé att mosa en mums mums eller en delicatoboll i en fralla. Halleluja! Vi kanske skulle starta en sekt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...