lördag 22 april 2017

Påsken kan man lita på - eller när det var ordning på Hoppetossan

Till skillnad från julen, 1:a maj och nationaldagen som när man som minst anar det kan placera sig så illa till i almanackan att ledigheten i det närmaste uteblir så vet man med säkerhet att påsken alltid kommer med fyra dagars härlig ledighet just när man behöver den som mest. I år var inget undantag.

Efter den allra bästa starten på påsken spenderade jag hela, och då menar jag verkligen hela (!), långfredagen utan att göra någonting. Vaknade därmed på lördagen full av energi och redo att ta tag i ett efterlängtat projekt. Köket. Och storstädning.

Det tog utan överdrift hela dagen och kommer troligen bli ihågkommet mest för att jag lackade ur på överskåpen ovanför kyl och frys. I min mening kökets absolut mest meningslösa skåp. Svårt att hitta något vettigt att förvara i dem i mitt tycke. Ställde frågan på Facebook och kan konstatera att överskåp engagerar OCH att de flesta av oss nog har liknande saker i dem, flingor, vaser och våffeljärn dominerade.

Köket var lagom klart till det var dags att piffa sig för påskmiddag hos min älskade vän Johanna. Och kan man bli annat än glad när nedanstående öppnar dörren?


Tre rätter och en hel del vin senare anlände vi hem när påskafton just blivit påskdagen. Efter några timmars sömn var det sedan dags för resten av huset att få sig en omgång. Efter sex timmar, en halv flaska Fête de fleur och min bästa spellista på Spotify på högsta volym, var det klart och om så bara för några timmar var det perfekt ordning i både Villa Villekulla och på Hoppetossan.


På Annandagen fick vi sedan efter lite schemaändring hit de små och njöt till fullo av de sista påsktimmarna med dem. Det kan ha blivit den bästa påsken i mannaminne. Vänner, städning, vila och de små. Bättre kombination än så är svår att hitta.

Och är ni nyfikna på min bästa Spotifylista som stackars Andreas fick stå ut med hela söndagen så går den bra att hitta här. Jag är en allätare när det gäller musik, bokstavligt talat så på den listan får man förvänta sig allt ifrån Vikingarna till Volbeat via Victoria Silvstedt till Springsteen, Sean Banan och Carola.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...