lördag 4 februari 2017

Mitt sockerberoende och jag - om att tro på sig själv


Otaliga gånger förr, gärna i början av ett år, har jag påbörjat en viktminskningsprocess och ni har ofta fått följa med mig på den. Jag har gått på GI, jag har gått på Viktväktarna, jag har varit med i GI-viktklubb och registrerat kalorier i Lifesum-appen. Och alla dessa gånger, utom två, varav en efter att jag startade denna blogg, så har det förr eller senare, oftast förr, slutat med att jag tappat stinget och återgått till mina normala rutiner igen. Ibland har jag verkligen trott på mig själv och trott att det skulle gå bra men på senare år har jag inte ens gjort det. Jag har påbörjat en förändring som jag redan från början vetat var dömd att misslyckas. Jag har inte ens haft tilltron till mig själv.

När jag för en dryg månad sedan fick det andra återfallet av min mina inflammerade tarmfickor på ett drygt halvår var det som om något gick upp för mig. För mig och för många med mig krävs inga dieter eller tillfälliga förändringar. Det krävs nya levnadsvanor som kan vara livet ut och det livet ska vara länge. Min uppfattning har tidigare varit klar. Jag är en allt eller inget-människa. Jag kan inte ta en godisbit eller två och sen inte fler. Tar jag lite godis kommer jag att fortsätta äta och därför funkar det bara om jag helt avstår. Men hur sannolikt är det att jag helt ska kunna avstå godis, glass, kakor och liknande hela livet? Inte helt sannolikt och därmed har jag också sett framför mig att det kommer att vara helt kört den där dagen då jag tar ett snedsteg och smakar på kakan på fikan eller min favoritgodisbit. Med tanke på ovanstående resonemang, att jag är helt medveten om mitt beroende och att jag inte kan sluta äta om jag väl börjat så har jag kommit en bra bit på vägen och nästa steg är att ta itu med det beroendet.

Med en far som var alkoholist och en bror som under många år missbrukat droger skulle det vara dumt av mig att säga att man alltid kan hantera ett beroende och exempelvis bara äta lite godis/socker ibland. Vissa beroenden funkar det inte på. Men just när det gäller socker så tror jag att det kan fungera om man så önskar. För allt är upp till dig själv. Och vill du avstå helt ska du såklart göra det. Men glöm inte att du då inte tagit tag i det verkliga problemet.

Jag har bestämt mig för att ta makten över mitt sockerberoende. Och det tänker jag göra genom att ta makten över mitt beteende och det som ligger till grund för beroendet. Och det är jag nog inte helt klar över vad det är, än. Jag tänker tillåta mig att äta socker i den form jag önskar om jag så önskar. Jag har till och med redan gjort det. På semestern åt jag vid två tillfällen något litet av den söta avdelningen på frukostbuffén, en chokladfylld croissant (hur tusan stavas det?) och en annan sak som jag faktiskt inte vet vad det heter. Men man brukar kunna köpa det i pappersstrutar på marknader. Och i veckan åt jag en kväll några bitar ur en Gott & blandat-påse som nu står öppnad i ett av köksskåpen.

Jag var livrädd när jag stoppade bitarna i munnen. Livrädd att jag inte skulle klara av att hantera den öppnade påsen och ett eventuellt sug efter mer. Men en av de stora skillnaderna nu är att jag tror på mig själv. Och jag tror så starkt på mig själv eftersom jag verkligen VILL förändra mitt beteende. Det jag ska skriva nu kommer att röra upp känslorna hos många men jag bryr mig inte om det för jag vet vad jag pratar om. Likt en alkoholist eller missbrukare är det omöjligt att hjälpa dem ur beroendet om de inte verkligen själva vill. Och så var det för mig också. Jag trodde att jag ville. Men jag ville inte på riktigt. Allt jag ville var att under en begränsad tid förbjuda mig själv att äta saker för att gå ner i vikt men sen ville jag ju inget hellre än att kunna börja äta som jag alltid gjort. Och visst känns provocerande att jag ifrågasätter om du verkligen vill förändra när du på samma sätt som jag otaliga gånger kämpat och kämpat. Men tänk en gång extra. Vill du gå ner i vikt eller vill du göra en långsiktigt förändring av dina levnadsvanor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...