tisdag 10 januari 2017

Ta inte ut segern i förskott, eller?


Jag tror att du är ganska bekant med uttrycket. Du har kanske fått höra det eller till och med sagt det, till någon annan eller dig själv.
"Ta nu inte ut segern i förskott".
Orden dök upp i mitt huvud tidigare idag när jag påbörjade det inlägg jag ska publicera här på bloggen den dagen jag har nått mitt mål.
Jajamen, du läste rätt. Jag har REDAN börjat skriva just det inlägget.

Mitt mål är att gå ner 32 kilo. Och jag skulle ljuga om jag sa att kilona inte spelar någon roll, men mer om det i ett annat inlägg. Arbetet att nå dit däremot, den livsstilsförändring som det innebär och kräver att jag gör för att jag ska nå målet, det är det allra viktigaste. Och det är när jag har lyckats med den förändringen och nått mitt mål som jag ska publicera just det där inlägget här på bloggen.

För mig, som älskar de skrivna orden och att forma dessa till texter som andra tycker om att ta del av, var det en självklarhet att redan nu påbörja formuleringarna. Men det är inte bara en ynnest att få forma just dess ord. Det är också en del av vägen mot målet.

Men vilken hybris har slagit mig i huvudet? Hur kan jag drista mig till att redan nu vara så säker så att jag skriver på mitt segertal? Ska jag verkligen ta ut segern i förskott?
Självklart ska jag det! Hur ska jag annars nå målet? Om jag inte tror på att jag klarar det hur ska jag då lyckas? Vilken av alla de medaljörer som kliver högst upp på pallen i någon tävling tror du har gått och haft som mål att bli tvåa? Jag kan lova dig att det inte är någon av dem.

Jag säger inget om när jag ska nå målet. Men jag säger att NÄR jag når målet, då är det dessa orden jag vill säga. När jag skriver orden ser jag mig själv vid målet. Jag ser mig själv lyckas med det jag vill och det tror jag är nyckeln till framgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...