onsdag 11 januari 2017

Jag var vad jag åt - nu ska jag bli vad jag äter

Minus 9 i pulkabacken igår.
Brrrrr....
Det är nu två veckor sedan jag kom hem från akuten med order om fasta och konstaterandet att mina tarmfickor återigen ställde till problem. Eller om jag ska vara helt ärlig, jag hade sett till att mina tarmfickor återigen ställde till problem. En vecka senare dristade jag mig till att här på bloggen kungöra att det minsann skett en stor förändring. Så, hur går det för mig då när nu både julafton, nyårsafton och en spontanresa till Stockholm med hotellövernattning passerat? Jo, tackar som frågar, det går alldeles förträffligt måste jag säga. 
Jag håller mig fortfarande till mestadels flytande föda och den mat jag äter är snäll för magen. Sakta men säkert börjar jag införa mer fibrer i kosten. Och bäst av allt. Det är inte ens svårt.

Efter vår spontantripp till Stockholm häromdagen roade jag mig med att jämföra hur kostintaget troligen sett ut om allt vore "som vanligt" eller snarare som förr, kontra hur det nu såg ut denna gången. Och det är ingen vacker syn listan på hur det såg ut förr. Ha också i åtanke att resan skedde strax innan den årliga dietstarten som brukar infalla några dagar efter nyårsafton och att det därför troligen inte skulle funnits några hämningar alls.

Dag 1:
Troligen stopp på Burger king på resan upp för en meny, eventuellt en Oreo milkshake till efterrätt.
Ett glas vin i baren på plats på hotellet.
Middag, troligen i form av en ordentlig hamburgare med pommes. Några glas vin till.
Sötsuget sätter in och jag avslutar dagen med en påse lösgodis som får följa med upp till sängbordet.

Dag 2:
Kanske hinner det slinka ner någon överbliven godisbit innan vi är redo för:
Hotellfrukost! Kaffe. Vitt bröd. Äggröra. Prinskorvar. Köttbullar. Kanske en eller två våfflor som ju går att grädda själv på frukosten på Clarion Arlanda. Eller så hade jag lyxat till det med en chokladfylld croissant.
Vi lämnar Arlanda och beger oss mot Mall of Scandinavia. På plats där måste jag ju testa Dunkin' donat. 
Lunch intas kanske efter gårdagens burgare på ett ställe som serverar thai, om vi inte bestämmer oss för en burgare till. 
På väg hem stannar vi och tar en kaffe på en mack. För att känna mig lite piggare kanske det slinker ner en liten godisbit.
Väl hemma i Linköping ekar kylskåpet tomt och vi tar till vår "nödmat" som vi brukar handla när vi varit iväg och inte vill hämta en pizza. Nödmaten består av rostbiff, potatissallad, baguett och brieost. I lite för stora mängder för mitt eget bästa.
Skulle några godisbitar från påsen som köptes kvällen innan, mot förmodan, fortfarande finnas kvar slinker de ner efter maten.

Det är som taget ur ett avsnitt av Du är vad du äter och vet ni, det är inte ens jätteöverdrivet för ett drygt dygn på resande fot. 

Istället såg det denna gången ut såhär, och kom ihåg att jag just nu äter lite mindre och mer flytande än vad jag kommer att göra när magen är helt återställd.

Dag 1: 
En naturdiet-drink med smak av Kaffe latte på vägen upp. Vatten!
Ett glas vin i baren efter några kilometers promenad utanför och på Arlanda.
En halv ceasarsallad, ett glas vin till.

Dag 2:
Hotellfrukost! Yoghurt. En smörgås med Philadelfiaost, lite lite äggröra. Två koppar kaffe.
En naturdiet-drink med smak av jordgubb på väg till Mall of Scandinavia.
En tredjedels portion vegetarisk pasta. Väl hemma gör jag en härlig sallad som vi äter till lax som Andreas grillar.

Ja vad säger ni? Jag är medveten om att jag verkligen ätit extremt fel tidigare. Men jag är inte ensam, det vet jag också efter att sett otaliga säsonger med Du är vad du äter och Biggest looser. Nu hoppas jag att jag inte heller är ensam om att analysera matintaget. Har du verkligen vågat tänka på hur du äter?
Jag läser om felet i att vikthetsa. Helt sant. Men vad är grundproblemet? Jo att det bara finns svart eller vitt, inget mellanläge. Vi äter endra på tok för mycket eller på tok för lite. Vi tränar endra inte alls eller sju dagar i veckan. Vi svenskar som är så bra på lagom. Varför kan vi inte applicera det även på vår hälsa och bli hälsosamma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...