torsdag 29 december 2016

Förändring

Lite drygt en vecka har gått sedan jag fick ett återfall av min divertikulit. Och inte vilken vecka som helst utan julveckan. Torsdagen förra veckan spenderades i sängen och det kändes tungt. Tungt på många olika sätt. Tungt att inte få äta men också tungt att återigen ha hamnat i situationen jag var i och inte ha någon annan att skylla än mig själv. Jag bar hela ansvaret själv och borde ha sett till att det inte hände igen.

Det har den senaste månaden skett stora övergripande förändringar i mitt tankesätt. Det började i samband med att jag låg däckad i dunderförkylning och bihåleinflammation i en veckas tid. Ur den sjukdoms-svackan kom av någon anledning en nyfödd självinsikt som inte på något sätt var okänd för mig. En insikt om att jag behöver omvärdera det jag fokuserar mest på, det som är jag och det som jag prioriterar i livet. Det kan hända att jag får anledning att återkomma mer till det men det jag vill ha sagt är att jag tror att jag är så otroligt väl rustad just nu att göra de förändringar som krävs för att kunna leva ett liv utan problem orsakade av min mage.

Jag känner mig oövervinnelig i min övertygelse att jag klarar detta. Jag har en plan och kanske bäst av allt, den tunga perioden när jag började fasta gick över mycket snabbt. Det var inte ens jobbigt att avstå julmaten, i stället för att önska att jag själv kunde äta av det analyserade jag vad all mat som övriga i sällskapet åt skulle ha gjort för min mage och min hälsa. Att se det utifrån på det sättet har jag aldrig förut gjort och jag tror att det är det som är nyckeln till att jag kommer att klara det denna gången. Tidigare har jag alltid suktat efter att själv få äta "som vanligt" igen. Denna gången ser jag det som att jag aldrig mer kommer att vilja äta så. Jag kommer istället att välja de saker som är bra för mig och som jag tycker om.

2017 - året jag fyller 40 - men inte bara det. Året då mitt liv kommer att förändras till ett hållbart, sunt, aktivt och glädjefyllt liv. Bring it on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...