torsdag 1 december 2016

Egenkär, självgod och högmodig


I förra veckan var vi, jag och kollegan Eva-Lena, på en helt fantastisk föreläsning med Jesper Caron i Norrköping. Att leda och lyfta sig själv heter föreläsningen och Jesper kallar sig bland annat humörtränare. Jag har följt honom i perioder på Facebook där han har sidan "Framsteg".

Föreläsningen är två och en halv timme lång och det är mycket man hinner få med sig. Så mycket att man till sist undrar hur mycket man kan komma ihåg.

Det finns framför allt fyra saker jag tar med mig:

Nu och bör-läge och skillnaden däremellan.
Känner ni igen känslan av att ha något som inte känns riktigt bra. Något som ligger och stör. Det känns obekvämt. Det kan vara alltifrån en lite jobbigare arbetsuppgift som ligger och väntar till att det är ruskigt mycket på jobbet eller för den delen privat som du inte vet hur du ska kunna hantera. Det kan ofta störa mig så till den milda grad när det väl händer att det påverkar andra delar av livet som egentligen inte borde bli påverkade. Ofta kan jag i efterhand när uppgiften är avklarad fundera på vad det var som var så farligt. Och varför oroade jag mig så?
Allting handlar om att man är i ett läge - nu - och skulle vilja vara i ett annat läge - bör. Och att det finns ett glapp där emellan. Det är glappet, det oidentifierade som är problemet och ganska ofta är det oidentifierade inte så farligt som man målar upp. Visst låter det självklart. Ändå när man är mitt uppe i det så får det ta allt för stort fokus. Nästa gång lovar jag mig själv att stanna upp och analysera vad det är jag oroar mig för. Kanske kan det hjälpa mig att minska den där obehagskänslan som även påverkar andra delar av livet.

Var egenkär, självgod och högmodig
Vi ska vakna varje morgon och vara egenkära, självgoda och högmodiga. Det kan låta negativt och alldeles galet. Men lyssna på och smaka på orden.
Var egenkär, älska dig själv!
Var självgod. Var god mot dig själv - det är i
nte svårare än så. Lite på samma tema som att vara egenkär. Behandla dig själv med värdighet. Var högmodig. Enligt Jesper borde det inte heta att högmod går före fall. Nej, snarare övermod går före fall. Att vara högmodig är istället motsatsen till att vara lågmodig. Var modig, tro på dig själv och våga!

Mental träning
Det räckte med en enda mening och det slog an ordentligt hos fröken Quick-fix - a.k.a yours truly.
Det kallas mental träning, inte mental testa-en-gång-så-är-det-klart! Ganska självförklarande.

Microvanor
Skaffa dig microvanor. Jag tror att detta kan vara något för mig. Jag är nämligen inte bara fröken Quick-fix utan även fröken Allt eller inget. Det kan handla om att göra något nytt i livet, nytt jobb, studier, flytt eller kanske en livsförändring kring hälsa, träning eller kost. Jag går alltid all-in. Och åtminstone när det gäller träning och hälsa så har ju det inte varit ett framgångskoncept, i alla fall inte i längden. Det går ofta bra ett tag innan jag kör i diket igen. Att skaffa sig microvanor handlar om att analysera och komma fram till små vanor i livet som man kan och är beredd att ändra för resten av livet. Börja i liten skala. Det ska jag börja med nu, på direkten!

Tack för inspirationen Jesper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...