fredag 23 december 2016

Att lära sig en läxa eller tredje gången gillt


För några dagar sedan dök minnena upp i min Timehop-app. Minnena från 19:e våningen på Linköpings universitetsjukhus. Minnena från KAVA och från min första vända med divertikulit d.v.s. inflammerade tarmfickor, den gången även perforerade
Det har gått fem år sedan julen då jag endast åt skinka, kokt potatis och gräddfil från julbordet. Inte trodde väl jag att jag detta året inte ens skulle äta det. 

För några dagar sedan dök det också in ett mail i min inkorg. Ett mail från en för mig helt okänd person. En person som precis varit med om en nästan identisk upplevelse som min egen och som hon liksom jag blivit hemskickad från sjukhuset med allt annat än instruktioner om hur man bör leva efter just en sådan åkomma. Hon hade hittat till min blogg och undrade om jag kunde ge lite råd och självklart kunde jag det. Är det någon gång jag gläds lite extra över min blogg så är det när människor hittar hit och jag på ett eller annat sätt kan hjälpa till med mina ord. Jag skrev ett ganska långt mail tillbaka och innan jag skickade iväg det konstaterade jag högt för min kära sambo att jag minsann kan en hel del om det där nu för tiden och att det vore bra om jag tänkte lite mer på det i min vardag. 

Hade jag kunnat se 48 timmar in i framtiden så hade jag sett mig själv i ett undersökningsrum på akuten på US här i Linköping. För där var jag åter för ett par kvällar sedan. Utan djupare undersökningar och med min egen kunskap och igenkänning konstaterades att det med största sannolikhet åter är fickorna som spökar men tack och lov visade värdena att det inte var riktigt lika illa som första gången.

Med två återfall under de senaste snart åtta månaderna är det nu dags att ta detta på allvar. Jag vet att det finns de som tvivlar. Tvivlar på att jag ska klara det. En av de som tvivlat är jag själv. Men jag är redo. Nu är det nog. Man har bara ett liv och en kropp och min ska jag ta hand om på allra bästa sätt från och med NU! Jag börjar med 5 dagars fasta - och för att få i mig salt och få tugga bara lite lite lite tuggar jag i mig de vattnigaste delarna av gurkan ni ser på bilden ovan toppat med lite örtsalt. Alla sätt är bra utom dom dåliga.

1 kommentar:

  1. Så tråkigt att inte få må bra. Men skönt att du har verktygen som behövs!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...