måndag 28 november 2016

Sist på bollen igen

Jag älskar ju verkligen den digitala världen och tar till mig det av den som stärker och motiverar mig. Det finns så otroligt mycket energitjuvar även där, de som stjäl av din tid och energi utan att ge tillbaka. Min blogg har genom åren gett mig massor med energi tillbaka även om jag stundtals har lagt ner ganska mycket energi på den och framför allt de Rivstarter jag kört. Att jag älskar den digitala världen behöver dock inte innebära att jag konsumerar och "köper" alla "nya" grejer rakt av. Nä jag är istället lite charmigt (om ni frågar mig) sist på bollen ganska ofta. Till skillnad från Facebook där jag faktiskt var ganska tidigt aktiv så dröjde det ett bra tag innan jag fattade grejen med både Spotify och Netflix, men numera förstår jag inte hur man klarade sig utan. Snapchat är ett sådant medie som jag aldrig föll för och med Instagrams mina händelser och numera Messengers dela din dag ser jag inte riktigt meningen med just Snapchat. Kanske börjar jag bli gammal och hänger inte riktigt med.

En annan del av vår tids digital värld är PODDARNA! De finns över allt och berör alla ämnen. Vem som helst i stort sett kan göra en pod. Och visst är det så att poddarna konkurrerar på samma sätt med radion som bloggarna gjorde med det skrivna mediet när de kom. Jag har inte fattat podgrejen förrän alldeles alldeles nyligen och kanske har jag inte fattat det riktigt på riktigt om jag ska rannsaka mig själv för i skrivande stund är det bara EN pod jag verkligen lyssnar på och blir glad och förväntansfull när det dyker upp en ny. Jag pratar om Sunshine-podden.




För ganska många år sedan nu, jag minns inte hur många, så gick jag med i ett nätverk som heter 4good. Ett kvinnligt nätverk som via träffar och resor skapar nya möjligheter att nätverka. Ett par gånger om året anordnas mingel-kvällar i Stockholm, Göteborg och Malmö oftast med superinspirerande talare. Nu senaste var det i mitten av november och då var både Renata Klumska, Elaine Ekswärd, Pernilla Wahlgren och Åse Falkman Fredriksson på 56kilo.se med på turnén, ja ni hör ju. Hade jag inte redan varit fullbokad dessa dagar hade jag gärna gått på alla tre tillställningarna. Men sanningen är faktiskt den att jag under dessa år inte har varit på ett enda av de event som varit. Med jämna mellanrum dyker det in mail i lådan men alltid har något annat kommit emellan.

Så för några veckor sedan blev jag av någon anledning så vansinnigt nyfiken på att lyssna på deras pod som de spelade in på Mallorca tillsammans med Malin Berghagen för ett tag sedan. Jag var så oinsatt i detta med poddar att jag till och med fick fråga min kära sambo var jag kunde lyssna, vilken app och hur jag sökte. Jag har inte ångrat mig. Nu går poddarna varma i mina lurar och ger mig mängder med energi att höra berättelserna. Så vad är det som är så speciellt med podden då. Jag kan ju inte tala för alla poddar då jag bevisligen bara lyssnat på en enda, men dock flera avsnitt av just den. Jag tror att det handlar om att man med enkla medel skapar en avväpnande miljö och kommer personen på andra sidan mikrofonen nära in på livet. Numera är det poddarna som följer med i öronen ut på promenad i stället för det mer tillrättalagda Sommar eller Vinter i P1. Bort med manus och förberedelse, in med de äkta och spontana. Så från hon som var sist på bollen - ett tips, har du inte hittat poddarna än, gör ett försök. Hitta din favvopod och börja lyssna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...