tisdag 13 september 2016

Min Winnerbäck

I Lukasevangeliget 4:24
(jajamen, det är bibeln jag talar om, äntligen får man lite nytta av den kunskapen)
hittar man följande bevingade ord:
"Ingen är profet i sin egen hemstad"
Han den där Lukas hade inte hört talas om Winnerbäck, det är en sak som är säker.

Den 20 augusti spelade han för en fullsatt Linköpings arena.
(Winnerbäck alltså, inte Lukas!)
Veckan innan konserten, ja veckorna innan konserten, hade stadens gator smyckats som om ett större internationellt evenemang skulle gå av stapeln och överallt pratades det om det.
Facebook-flödet fylldes av mina vänners uppdateringar.
Inför.
Under.
Och efter konserten.

Inflyttade Linköpingsbor var där.
Infödda Linköpingsbor var där.
Utflyttade Linköpingsbor som aldrig kommer hem annars var där.
Själv kunde jag stoltsera med bedriften att ha hört hela en av hans låtar och det en duett med någon annan.

Så.
I min utveckling mot att bli en riktig Linköpingsbo blottade jag mig morgonen efter konserten.
På Facebook bekände jag min brist på Winnerbäck-kunskap.
Berättade att jag ville bli som alla andra, eller i alla fall se om han var nåt för mig.
Jag bad helt enkelt om Winnerbäckfansens bästa låtar.

Bland kommenterarna återfanns några få som var ordentligt skeptiska och tyckte att jag nog kunde låta bli att anstränga mig.
Medan de flesta med själ och hjärta gav mig sina bästa låtar och kanske till och med ett ord om varför just de var så bra.
Vissa återkom flera gånger.
Andra var mer sällsynta.
Jag noterade dem alla.
Och så gjorde jag mig en spellista.




Jag lyssnade och lyssnade och lyssnade lite till.
Jag har tagit en paus och jag har fortsatt lyssna.
Jag har hittat en favorit. Jag kan inte säga varför.
Det är Söndermarken.
Men en sak är klar och jag har verkligen gett det en chans.
Winnerbäck är inte min melodi.
Tack och förlåt alla ni som tipsade.

Min Winnerbäck - om möjligt är det en något långsökt liknelse - är Rasmus Seebach.
Han är inte lika svår.
Kanske lite svår att förstå om man inte är så hemma på det danska språket förstås.
Lite gladare i sinnet men texter som kommer från hjärtat precis som jag tror de gör hos Lasse.
Mina personliga favoriter just nu är:
* I mina ojne
* Ingen kan love dig i morgon
*Du' de dejligste
*Uanset

Håll till godo.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat! Att du verkligen gav honom en chans alltså. Själv är jag och förblir jag frälst men förstår också om alla inte tycker samma lika. Och det där med gladare i sinnet - jag insåg för länge sedan att jag gillar moll mer än dur. En psykolog kan säkert förklara varför men kanske är det just därför Lasse går hem hos mig? ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...