lördag 6 augusti 2016

Att summera en juli

Juli månad kändes lång, på ett positivt sätt. Det känns som vi hann med otroligt mycket kul och för en gångs skull känns det inte som att sommaren försvann alldeles för snabbt. Och ja - jag vet. Det är sommar i augusti också men ni kan inte blunda för att det är en annan typ av sommar än den som valde att visa sig vissa dagar i juli. En juli som 2016 såg ut ungefär såhär.

Dag nummer ett i juli hade jag mina små hjärtan här. Vic följde med mig till nagelsalongen vilket resulterade i att jag när jag lämnat dem till sin andra mamma kunde matcha naglarna med det vita fredagsvinet. En mycket imponerad snart sexåring satt andäktigt en hel timme och beskådade arbetet.




Andreas fortsatte färdigställandet av vår tillökning. Den utbyggda uteplatsen. Och några dagar in i juli hade vi både större yta och möjlighet att spela musik. Andra veckan i juli var mina små här. Det stora hjärtat spenderade dagarna med favoritsysslan, gymnastik och jag fick rå om det lilla hjärtat lite extra. Vi passade på att besöka lekplatser och hänga med kompisar bara han och jag.

Till helgen fick vi finfrämmat från Arboga i form av Andreas syster med familj och vi klarade av att hinna med både Söderköping, Valla, stan och basketspel på några få timmar.

Söderköping!

Valla och besök på museum

En vecka mitt i juli var "min vecka" på jobbet. Helt ok att komma in och beta av det värsta även mitt i sommaren. Och när man jobbar kan man ju ha after work och det såg jag till att boka in av bästa sort. Med min Anna. Alldeles för längesedan som vanligt och vi hann med att uppdatera varandra kring det viktigaste sedan sist. Ta bilder hann vi dock inte med. Men vad gör det när man kan sätta ihop ett kollage med de bästa sen förr.



En dag mitt i den veckan fick jag lite egentid med mitt stora hjärta. Vi fyllde dagen med shopping, minigolf, teater och basket. Älskade stora hjärta!



Att livet är skört och kan förändras på tok för snabbt fick jag en påminnelse om i mitten av månaden när min Stina, en vän ända sedan Karlskrona-tiden som nu bor alldeles nära i Motala, hörde av sig och berättade att hon låg inlagd på Universitetssjukhuset här i Linköping tillsammans med sin nyfödda lilla son. Efter förlossningen började hon må dåligt. Det visade sig att hon hade hjärtsvikt. Fyra timmar fick jag tillsammans med Stina och sötaste lilla Oscar på sjukhuset. Prat i kvadrat om vad som hänt sen sist. Det tunga och det lätta. Minnen från förr och sånt man helst skulle förtränga.

Dagen efter packade vi in ditten och datten i bilen och begav oss söderut på roadtrip och den har jag ju redan berättat om.

Den riktiga sommarvärmen som behagade dyka upp mitt under vår resa stannade kvar en stund. De små hjärtana var åter hos oss och utöver ännu lite mera basket valde vi att fly den värsta värmen och besökte Bamseutställningen på Arbetets museum i Norrköping. Kul och givande för både stora och små visade det sig. 


Men sedan kallade poolhäng och vattenkrig med grannarna ett par hus bort. 


Det börjar gå överstyr.
Istället för barnen - de vuxna.
Istället för vattenpistoler - vattenslangar.
Istället för egna tomter - grannarnas är intagna.
Och därefter mer vatten - allmänt badhäng på Himnabadet och kors i taket – då badade även Andreas.


Sedan var det dags för vardag och arbete för Andreas medan jag hade några veckor kvar av ledighet och tid med de små. Några dagar utan barn spenderades med ömsom trädgårdsfix ömsom sol och slapp. Och när en regnig och åskig dag kom spenderades den dagen under täcket med film. Den som säger att jag inte kan vara ledig, den känner inte mig. Jag kanske bara behöver vara lite planerad i min ledighet än övriga befolkningen.

En av de sista dagarna i juli åkte den andra mamman till Stockholm medan jag och barnen, barnens mormor och en hel massa andra kusiner och sysslingar firade J´s kusin, tillika min granne, som fyllde 30. Dagen efter styrde vi kosan mot Himnabadet igen, jag och båda barnen medan Andreas slet på kontoret. På badet hittade vi gamla grannar, härliga vänner och kompisar till de små och det blev en riktig heldag.



Juli månad avslutades sedan med en riktigt nostalgitripp. En större utrensning och städning av förrådet kompletterade ett inlägg jag knåpat på ett tag med bilder. En resa i tiden och bland minnena som bara har börjat. Nu väntar augusti. En stor månad. Den månad när mitt stora hjärta blir sex år och börjar förskoleklass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...