söndag 24 april 2016

Om sömn, 10 km, deklarationer, beslut och faser

I fredags hade jag tagit mitt förnuft till fånga. Efter några hektiska veckor på jobbet hade jag tagit eftermiddagen ledigt. Den tänkte jag spendera med städning för att slippa göra det under helgen. Resultatet? Jag åkte hem. Gjorde ett par ärenden. Sedan somnade jag som en stock i soffan och sov till klockan halv sex!!! Jomensåatt, mitt inre kämpade därefter frenetiskt de timmar jag höll mig vaken för att äta tacos och kolla ett par avsnitt How I met your mother, med det faktum att jag nu låg efter mitt tänkta schema och att städningen ändå skulle vara kvar till helgen. Innan klockan slagit tio sussade jag åter sött.

För att vakna 6:30 min första sovmorgon på över en månad. Om det var det eller det faktum att vissa månader är värre ur PMS-synpunkt än andra vet jag inte, men jag var ilsk som ett bi när jag vaknade och förvarnade min kära sambo om att det troligen skulle bli en ganska dålig dag om han tänkte umgås med mig. Han gick därmed och köpte nybakat bröd, kokade ägg och gjorde kaffe till sin sura sambo. Frukosten avnjöts på uteplatsen i betydligt bättre väder än vad jag vågat hoppas på. Men ilsk var jag fortfarande - på allt och inget.


Då, som en skänk från ovan, kom ett SMS från Johanna. Hon behövde sällskap. Hon behövde frisk luft. Hon behövde mig... Och jag behövde henne. Det blev en mil. Det blev sol och det blev så många ord att de inte går att räkna. Precis vad vi båda behövde.

Efter hemkomst och en skön dusch tog jag och Andreas sen bussen ner till stan. Åt lunch på Mörners, tog några öl och begav oss hemåt i alldeles lagom tid för att hinna landa i soffan, kolla ett par avsnitt How I met your mother och äta lite kvällsmat. Innan jag återigen somnade i soffan, denna gången till ackompanjemang av en Barcelona-match. Och innan klockan slog tio sov jag sen sött.

För att vakna 6:30 denna söndag! Jag kikade på klockan, vände på mig och somnade om. Vaknade igen vid åtta. Smög ut ur sovrummet och lät sambon sova vidare. Gjorde en kopp kaffe, samlade ihop allt administrativt som fått vänta och inte bli gjort. Fyllde hela köksbordet och satte igång.
Med undantag för en kort paus för att servera kaffe på sängen när herrn i huset vaknat samt lite lunch fastande jag sedan där fram till klockan två. Räkningar betalda, budget planerad, deklarationer gjorda och till och med kvittona sorterade utifrån Förvaringsdrottningens handfasta tips. Ljuvligt!
Två timmar tog det sedan för oss att städa hela huset innan vi åkte och veckohandlade.

Så nu är jag i fas! I fas för en ny vecka med nya planer efter beslut som tagits i helgen. Men mer om det vad det lider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...