torsdag 4 februari 2016

Nära det som betyder något

Den packade väskan står kvar i hallen.
Biljetter och hotell är avbokade.
I går kväll kom SMS:et.
Det stora hjärtat hade fått magsjukan.
Då får ingenting mig att åka många mil hemifrån.
Av hänsyn till familjen som kan behöva mig.
Av hänsyn till andra som jag kan smitta om jag själv blivit smittad.
Konferensrum byttes mot köksbordet och arbete på distans.
Tankar om en lugn men effektiv dag.
Tankar om en dag där jag tog en paus för en promenad i det fina vädret.
Tankar om en dag där jag tog en paus och slängde in en tvätt.
Istället ställer jag mig upp på darriga hungriga ben.
Klockan har hunnit slå tre och jag har inte rest mig från stolen sedan tio.
Medan kollegorna samlas och gläds i varandras sällskap i Uppsala
steker jag kroppkakor och lyxar till det med lite rårörda lingon.
Jag får mycket gjort.
Och jag är nära familjen.
Win-win ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...