torsdag 17 december 2015

Perspektiv!


Musikhjälpen sänds från Linköping i år och trots att det under flera år när vi bodde i Malmö sändes bara några meter från vårt hem och jag passerade buren varje dag på väg till jobbet, så känns det lite extra speciellt i år.

Sändningarna står på så fort jag är hemma och jag matas var och varannan minut av budskapet "Ingen ska behöva fly undan klimatet". Igår var en representant från Wateraid på plats i buren och berättade om vad vattnet betyder för oss och om hur många kvinnor i jordens fattigaste men också torraste länder dagligen behöver gå fem kilometer eller mer för att hämta vatten. 

När jag plockar lite i köket hittar jag en lapp från Tekniska verken som kom för några dagar sedan. Vattnet ska stängas av idag mellan 10-14! Jag hinner bli lite irriterad. Jag hinner tänka att det var ju typiskt att jag hann sätta igång en tvätt. Jag hinner tänka "jag måste hälla upp vatten i kannor så jag kan göra kaffe". Jag hinner tänka att det borde finnas andra sätt att arbeta med vattnet utan att behöva stänga av det. Det är ju ändå 2015...

Allt det där hinner jag tänka innan jag slås som en klubba i huvudet av orden från kvinnan från Wateraid igår. Och så skäms jag - inte så lite. Perspektiv mina vänner. Perspektiv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...