måndag 20 april 2015

På kungliga slottet


Torsdag och fredag förra veckan spenderades på ett av de tio kungliga slotten vi har här i landet. Rosersberg utanför Stockholm. Ingen mindre än den förste av våra Bernadotte-kungar, Carl XIV Johan och hans Desideria har bott här en gång i tiden minsann. För en kunganörd som jag är naturligtvis detta faktum något som påverkar vistelsen. I övrigt var vi på plats för att nätverka med gamla och nya bekantskaper - trevligt som alltid.


Nattsömnen fick jag i ett av rummen i Kavaljersflygeln som huserat kungliga gäster ända sedan 1700-talet. 


Ett rum med utsikt att dö för. Eller i alla fall att bli väldigt väldigt kreativ av. Hade tiden funnits hade jag slagit mig ner och låtit orden flöda.


Istället tog jag med mig kollegan till baren och njöt av ett glas rosé i slottssalarna.


Kungligt eller ej, maten var jag inte imponerad av. Vare sig lunchen eller middagen. 
Detta var det bästa. Amuse'n före maten...


Det blev en tidig kväll och ganska snart efter frukost dag två satt jag här vid fönstret och inväntade taxin som tog mig mot pendeln och tåget hem lite tidigare än tänkt. Sjukdom på hemmaplan - då rycker man såklart ut. Inget är ju trots allt viktigare än att de små har det bra.
Och har slottet stått där i 300 år så står det säkert kvar ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...