lördag 4 oktober 2014

Om den där egentiden...


Gårdagskvällens Facebookuppdatering är det ni ser här ovanför. Efter en sjukt hektisk vecka som avslutades med arbetspass i barngruppen på dotterns förskola var det dags för frugan att gå ut och rumla lite lagom igår kväll. Det lämnade undertecknad med en hel kväll för sig själv och med fredagströtta barn som båda sussade sött vid halv åtta skulle man kunna tänka sig att det blev en skön kväll i soffan med senaste numret av Amelia, ToppHälsa och Allt om mat som dykt upp i brevlådan under veckan.

Men nä.
För egentid ska nyttjas väl och minutiöst.
Köket ska röjas ordentligt efter kvällens smått kaotiska middag. Tvätten som var klar för en stund sedan hängas och den tvätt som glömts i torktumlaren ska vikas. Barnens leksaker som är utspridda överallt ska plockas ihop och cyklarna ställas in i förrådet. Så ska förskole-ekonomin ha sin uppmärksamhet och så även den privata. Jobbmailen skummas igenom, de som jag inte hann läsa under eftermiddagens jobb på förskolan.

När jag väl landade i soffan bortåt halv tio var jag så trött att ögonlocken ramlade igen på mig och i min iver att hinna läsa i alla fall lite i mina nyanlända tidningar skummade jag igenom hälften av två av dem... lite smått stressad och forcerad. Jag ville ju nämligen hemskt gärna hinna ögna några sidor i den nyinlånade boken på nattduksbordet innan det var dags att sluta sina blå.

Visst är det fantastiskt med lite skön avslappnad egentid ibland...

1 kommentar:

  1. Igenkänning, verkligen! Skillnaden är egentligen bara att jag slipper kommunicera med min andra hälft när jag plockar, viker, städar, röjer. Det har sina fördelar det med och kan i min värld vara himmelskt skönt!;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...