tisdag 22 juli 2014

Det sista hon la upp på Facebook…

Var hon lycklig? Vad kände han när sista andetaget drogs? 
Eller visste de ingenting när evigheten kom och tog själen från jordelivet.

Vid två olika tillfällen de senaste dagarna har jag i samband med att det talats om människor som dött alldeles nyligen, fått veta deras sista uppdatering på Facebook. I det ena fallet handlar det om en person som fanns med på planet som sköts ner över Ukraina. Där har medierna frossat i de sista uppdateringarna från planet i sociala medier. I det andra fallet handlar det om en mycket mer närstående men ändå ytlig bekant till mig. En person i min ålder som lade sig en kväll och sen aldrig vaknade mer.
När informationen når mig och jag undrar vad som hänt vet man ännu inte mycket alls, det måste utredas. Men det sista hon lade upp på Facebook var…

Jag är som ni troligen vet enbart positiv till sociala medier. Jag tycker mig ha en närmre kontakt med fler människor som står mig nära än jag hade haft möjlighet till om de sociala medierna inte existerat. Jag tycker det är kul att kunna ta del av bilder från sommarsverige från vänner och bekanta och jag har lärt känna härliga människor som jag annars aldrig lärt känna.
Men vad är det vi lägger upp på nätet egentligen? Själv är jag ganska sparsam med uppdateringar och det är mitt eget val, andra gör som de vill. Inte alla skulle heller hålla med mig om att jag är sparsam. Men ur min synvinkel är jag sparsam. Jag skriver bara på Facebook om jag verkligen har något jag vill berätta eller förmedla och bilderna jag lägger upp betyder alltid något speciellt för mig och är bilder jag själv vill minnas när jag tittar tillbaka.

Så hur skulle jag bil ihågkommen om detta var mina sista minuter i livet?

Mitt senaste inlägg på Facebook är en bild på min lilla son, tagen i helgen hos hans moster Carolin i famnen på sin morbror Daniel.


Min senaste bild på Instagram är vyer från bilfärden hem igår när solen gick ner över Vättern.



Det sista blogginlägget skulle vara det du läser just nu…
Vad detta skulle ge andra för signaler kan bara betraktaren berätta. Jag vet inte - och inte skulle jag kunna påverka det heller.

Så, hur skulle du bli ihågkommen om din sista dag i jordelivet var idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...