fredag 16 augusti 2013

Om dagen när jag ”sprängde” ett bankfack


Ja det låter naturligtvis mer dramatiskt än vad det är, självklart skulle jag aldrig syssla med något så olagligt som att spränga bankfack. Och egentligen sprängde jag inte det. Jag borrade upp det. Eller egentligen inte jag utan en man som arbetar med sånt, helt lagligt. Men det var på UPPDRAG av mig. Historien är som följer.

Jag är sedan i mars/april kassör i föräldrakooperativet där V är till vardags. Vid överlämningen från den förra kassören fick jag överta en nyckel till ett bankfack som är föreningens. Ungefär där startade min nyfikenhet och har sedan dess bara accelererat. E som var den tidigare kassören hade aldrig varit där och visste inte vad som fanns i det. Men det skulle jag ta reda på. Efter mycket om och men lyckades jag hitta en tid att traska in på banken. Glad i hågen visade jag upp nyckeln och frågade var jag skulle gå. Killen bakom disken tittade på mig som om jag var från en annan tidsålder och sa att sådana nycklar hade de inte haft till bankfacken så länge han hade jobbat där, vilket i sanningens namn inte bör vara så länge med tanke på det lilla livets ungdomliga utseende. Föreningen ska ha fått meddelande om att kvittera ut en ny nyckel och eftersom bankfacket fanns kvar och var aktivt hade någon gjort så. Men nyckeln har inte hittats trots eftersökningar hos före detta kassörer.

Så kom det sig att jag i tisdags infann mig på banken och under högtidliga former fick följa med ner i katakomberna och in bland bankfacken där en man från Robur stod beredd med borrar av olika de slag. Att filma själva ingreppet var det inte tal om, gissar att det inte lämpar sig med en instruktionsfilm. Men jag kan säga er att ta sig in ett bankfack är INTE det lättaste.

Så vad var det i facket då? En liten bunt papper minsann, med ett meddelande från en tidigare kassör att de dryga 34 tusen kronorna som funnits där i oktober 2006 hade tagits ut till förmån för föreningen. Det hade ju kunnat finnas vad som helst där i och även om min nyfikenhet och spänningen vida överstiger innehållet i facket så var det lite intressant att få vara med och nästan spränga ett bankfack en gång i livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...