fredag 26 juli 2013

Hon heter Sara - och hon är speciell...

Foto: Malin Dybeck

Jag scrollar förbi bilden ovan i nyhetsflödet på FB efter en helg med många bröllop. Många har stått brud och många liknande bilder har swischat förbi. Men denna bilden är speciell. Speciell för mig.

Hon heter Sara - för några veckor sedan när jag blev hennes vän på FB hette hon Eriksson, precis som jag gjorde en gång i tiden. Efter dagen i vitt heter hon något annat. Namnet Eriksson har vi gemensamt, liksom mycket annat. Saras farmor och min mamma var systrar. Båda hette Eriksson. Men inte av samma anledning. Båda hette dock Gustavsson som barn. För bara några veckor sedan visste jag inte att Sara fanns. Och hon visste inte om mig heller.

Som den sladdis jag är hänger inte släktförhållandena med riktigt. Mina kusiners och syskons barn är mer i min ålder än mina kusiner och syskon.

När jag var liten och bodde ensam med mamma 70 mil ifrån den övriga släkten satt vi ofta och bläddrade i morfars gamla fotoalbum. Svartvita foton. Gamla foton. Foton från tidigt 1900-tal. Mina kusiner. Saras pappa. Min mamma. På bilder från en svunnen tid.

Från morfars gamla album
Som jag har bläddrat i dessa.

Namnen och minnena som mamma berättade om minns jag fortfarande. Och när Facebook för ett par år sedan gav mig möjligheten att få kontakt med många av mina kusiner, de jag tittat på i alla dessa album, och dessutom planera en kusinträff, tog jag chansen. Efter det har vi setts två gånger till. Hemma i Hälsingland med besök på den plats där allas våra mammor och pappor en gång bodde som barn och nere i Småland där min syster numera bor. Och utan dessa träffar hade jag aldrig fått veta vem Sara är. I maj nästa år är det dags igen. Då möts vi alla kusinerna i Gävle och planen är att även få med så många kusinbarn som möjligt.

Men innan dess ska jag träffa Sara. Vi ska prata om vår släkt som vi nästan inte känner någon av oss. Vi ska prata om minnen vi kanske inte har. Och människor vi vill veta mer om. Om oss och om vår familj. Jag ser fram emot att lära känna dig mer Sara!

1 kommentar:

  1. Lotta Bodin Rajala30 juli 2013 07:33

    Du är en mycket gullig tjej Cornelia.Är säker på att ni kommer ha väldigt roligt ihop och mycket att prata om när ni äntligen träffas du o Sara,för vem skulle inte vilja ha en sådan mysig släkting som du :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...