torsdag 11 juli 2013

Att komma till insikt...

Jag har gjort det förr, jag har sagt det förr och ändå blir jag lika förvånad varje gång. Som den viktpendlare jag är har jag testat olika metoder för viktminskning. Förutom några halvhjärtade försök med Nutrilett, bars och andra dieter genom åren har mina stora viktras kommit med hjälp av Viktväktarna, GI och nu senast lite problem med divertiklar (tarmfickor i dagligt tal). Jag har märkt att det aldrig är lika lätt att ta hjälp av en metod en andra gång. Då känns den lite blasé och jag brukar få testa nya grepp för att lyckas. Divertiklarna var dock inget planerat grepp och inget jag tänker testa igen heller om jag får bestämma.

Något som återkommerkommer vid varje seriöst försök till viktminskning är dock följande. Insikten om hur mycket skräp jag stoppar i mig när jag inte tänker aktivt på vad jag äter. I januari 2012, efter min divertikelperiod, erkände jag för J hur illa det var och någonstans inom mig trodde jag att det kanske var kulmen på "missbruket". Men oj vad lätt det är att trilla dit igen.

På något sätt erkänner jag inte för mig själv vad jag stoppar i mig och jag döljer det för min omgivning. Ett typiskt missbrukarbeteende. Jag ser det själv. Nu har jag tagit tag i kosten - IGEN! Och då blir det så uppenbart - IGEN!

Trots att jag tänker att jag inte äter så dåligt så måste jag avstå från glassen och godisbiten när jag inhandlar det lilla som fattades till lunchen. Jag måste hejda mig själv när jag, bland annat, håller på att stoppa ner en påse chips i vagnen när jag är och veckohandlar. Jag håller på att ta en Ballerinakaka ur kylen när jag rensar den och när jag i samma veva hittar en övergiven liten bit Toblerone är den också på väg att slinka ner. Och vet ni vad - detta är bara några av de gånger jag har hejdat mig själv - IDAG!!!

Att skriva ner detta hjälper. Hjälper mig att förstå. Att inse. Detta kommer inte att fungera i längden.
Idag har jag annars ätit bra. Och ni ska få se både lunchen och middagen på bild. Imorgon är en ny dag - nya utmaningar och nya möjligheter.

Lunch: Lax med ugnsrostad aubergine och paprika.
Haricot verts och kall dillsås. 

Middag: Rostbiff, färskpotatis, gräddfil och färsk
vitkålssallad.

2 kommentarer:

  1. Du är iallafall inte ensam. Det där är en DAGLIG plåga även för mig. Att avstå. Sååå svårt när man så gärna vill stoppa något gott i sig. Hur gör man för att klara ett helt liv?

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Åhh men du vet att du inte är ensam! Jag är i alla fall precis likadan.
    Kämpa och håll ut!!
    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...