fredag 5 juli 2013

Är inte du sugen?


Den absolut vanligaste frågan vi fick när vi väntade Vic var hur vi bestämde oss för vem som skulle bära henne. Helt enkelt vem av oss som skulle ha den berömda bullen i ugnen. Svaret då var att jag inte hade någon längtan efter att vara gravid och därför var det ett enkelt val. Här kommer inget in och inget ut brukar jag säga... Och J å andra sidan ville gärna vara gravid så det var liksom inte så mycket att bråka om.

Det verkar dock vara lite provocerande att inte vilja ha barn har jag märkt. Och i detta fallet menar jag att just bära det. Att vara den som föder barnet. Många, främst andra kvinnor, har lite svårt att förstå och acceptera det. Och ganska ofta under vår första graviditet var det "förståsigpåare" som talade om att jag minsann skulle bli sugen på att vara gravid när jag stått där vid sidan om.

Så nu när det är offentliggjort att det är en liten Mini, en nummer två, på gång, vad är då den vanligaste frågan vi fått hittills? Jo det är en och samma fråga fast i olika varianter. Är det J som bär denna gången också? Vem av er är det som bär barnet? Är det din tur denna gången då? Och så vidare.

Och när svaret blir: Ja det är J som bär, så kommer följdfrågan. Är inte du sugen på att bära ett barn och vara gravid då?

Nej, nej, nej och åter nej.
Här kommer inget in och inget ut!
Och nej, nej, nej jag anser inte att det är speciellt lockande att vara gravid när man ser en graviditet från sidan av. Illamående, hunger, yrsel, ont, trötthet, sug efter konstiga saker och omöjlighet att äta andra. Och då har J haft förhållandevis smidiga graviditeter. Känns liksom inte så lockande.

På detta viset får vi som vi vill båda två. J får vara gravid igen och jag slipper.
De senaste dagarna har Mini börjat göra sig lite hörd (läs: känd) så att J vet när hen är vaken och snart kan jag säkert känna lite jag också. Från utsidan. Och då kommunicerar vi Mini och jag. Precis som jag gjorde med lilla V. Tänk att man kan få små godingar till ungar och faktiskt slippa göra jobbet, kan inte annat säga att i alla fall jag rekommenderar det!

2 kommentarer:

  1. Jag fattar precis! Eftersom jag själv är gravid för första gången kan jag härmed erkänna att det inte riktigt passar mig. I mitt/vårt fall fanns dock inte valet:) vill du ha ytterligare peppingi i dina tankar föreslår jag att du läser Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran (tror jag) Hon skriver sjukt bra om att vara icke-sugen på graviditet. Kram

    SvaraRadera
  2. Hehe, jag känner som du ju vet, samma sak. Jag brukar säga: Hey, no sperm in this precious body! Det brukar få tyst på de flesta ... ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...