tisdag 18 juni 2013

Utmaningar eller ursäkter?



Det går en hårfin gräns mellan orden utmaningar och ursäkter.
Och det finns många av dem.
Jag funderade lite över det idag vid tillagningen av middag.
Jag hämtar V på dagis klockan fyra.
Har jag cykel eller bil är vi hemma på tio minuter, går vi tar det minst det dubbla beroende på om fröken promt ska gå delar av sträckan.
Klockan närmar sig hur som helst halv fem innan vi är hemma, har fått av alla kläder (som är mer eller mindre sandiga), har tvättat händer och samlat oss...
Då startar man inte ett långkok.
Nej snabbt och lätt ska det gå.

Idag stod något så simpelt som sprödbakad torsk, potatis och rivna morötter på menyn.
Ur kolhydratssynpunkt inte den bästa maten...
Så - då kan jag låta det bli en ursäkt. Den skulle kunna låta såhär:
- Familjen måste ha snabb och smidig mat och jag orkar inte stå och laga något annat till mig själv så jag äter det de äter.
Eller så resonerar jag som att det är en utmaning. Det skulle kunna låta såhär:
- Familjen måste ha snabb och smidig mat och jag äter det jag tycker är vettigt av det de äter. I detta fallet var det sprödbakad torsk, eftersom det var det som bjöds men bara en liten minipotatis och mer morötter.

I gengäld satsar jag på en promenad på en halvmil i morgon bitti igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...