lördag 15 juni 2013

Med en obehaglig känsla i magen...


Sent igår kväll när jag gick och la mig flashade det förbi en uppdatering från en av mina vänner på FB. Jag konstaterade att Frida Wallberg tydligen boxades och att det sändes på TV. Sedan tänkte jag inte mer på det.

Men det var inga roliga rubriker man möttes av i morse. Ända sedan jag läste de första raderna och såg de första bilderna tidigt tidigt så har jag haft en obehaglig känsla i magen, jag är på riktigt berörd av det som hänt Frida.

Jag har själv träffat henne när jag jobbade på 24Corren och gjorde ett inslag om att hon skulle gå en match på hemmaplan här i Linköping. Det var först en presskonferens och sedan fick jag en enskild stund med henne. Jag förvånades över hur liten, tyst och blyg hon var. Hur kunde en så timid liten människa ens få för sig att gå upp där i ringen och puckla på en annan människa.
När frågorna ställdes till Frida på den gemensamma utfrågningen vågade hon nästan inte svara utan  tittade mest på sin tränare som fick svara för henne.
 
Jag minns att jag såg matchen där Paolo Roberto blev rejält knockad, jag minns att hans fru var höggravid om jag inte missminner mig helt. Jag minns att jag var riktigt illa berörd av det.
 
Nu har samma sak hänt igen, fast detta är nog snäppet värre. Frida ligger nedsövd i respirator på Karolinska och är opererad för hjärnblödning. Ingen vet hennes skick när hon vaknar, eller rättare sagt när man vågar väcka henne. Frida har en sexårig dotter. Den tanken gör mig både ledsen och rasande. Det jag ska säga nu upprör säkert någon.
Folk brukar tycka att självmord är själviskt, vad är då inte boxningen. Fine om du inte har någon annan än dig själv att tänka på, men gå inte upp och utsätt dig medvetet för den faran om du har någon som behöver dig.

Missförstå mig rätt, jag önskar inget annat än att Frida klarar sig. Hon känns som en sympatisk människa och jag hoppas hon tar sitt förnuft till fånga efter detta, om hon har möjlighet.
 
Aftonbladet har idag pratat med en läkare som uttalat sig om utgången av katastrofen.
"Hjärnblödningen kan i värsta fall innebära att 30-åringen tvingas ge upp proffsboxningen" står det i artikeln. Jag vet inte om det är läkaren eller Aftonbladet som ligger bakom orden men jag skulle oavsett vilja rätta dem lite. Hjärnblödningen kan i värsta fall innebärat att 30-åringen tvingas ge upp livet. I bästa fall överlever hon och väljer frivilligt livet utan proffsboxningen.

4 kommentarer:

  1. Jag tänker samma sak. Jag förstår inte varför man utsätter sig för såna saker och när man har familj är man inte bara dum man är egoistisk också. Jag hoppas Frida klarar sig och utan men, men jag hoppas också att hon inser att det inte är värt att fortsätta.

    SvaraRadera
  2. Det är hemskt tragiskt men jag som har boxats en del och även följer matcher måste ändå få säga att det är en rejäl skillnad mellan proffsbox och självmord.

    Faror möts man av vart man än befinner sig och att följa sin dröm och göra det man tycker är roligt är inte att förkasta..

    Är det lika själviskt att köra bil när man är gravid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod nästan att den liknelsen skulle komma... Jag skriver inte för att någon varken ska hålla med mig eller tycka olika och jag tror att det finns många som jag inte är överens med i denna fråga...
      Jag tycker inte man kan jämför bilkörning och boxning, men det får stå för mig!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...