måndag 20 maj 2013

Eurovision song contest 2013 i Malmö

Jag kan inte ens minnas när vi bokade biljetterna, så länge sedan var det. Hotellrummet likaså. Och nu är det över. Eurovision song contest i Malmö är över. Och vi var där...
Ni fick följa med på resan på Facebook och Instagram om ni följer mig där. Men självklart kommer det en liten uppdatering även här.
För att inte spilla någon tid tog vi tåget från Linköping klockan åtta på lördagmorgonen. Lilla V lämnade vi hemma hos mormor.
Hela veckan och i vissa fall flera veckor innan har stora delar av mitt flöde på Facebook och Instagram svämmat över av Eurovision-uppdateringar. Jag råkar nämligen känna personer som är mer galna än jag när det kommer till detta evenemang.
En person som i vanliga fall inte uppdaterar med så mycket Eurovision men med andra spännande saker i livet är Bella. Bella Bella. Daniella Ibis. Min före detta chef. Hon som anställde mig som konsult hos sin bästa vän och förklarade att om jag ville ha jobbet så skulle jag veta att hennes vän brukade kallas för Hitler. (Jag tackade ja!) Hon som när hon började blogga antog namnet Brunettbella och på riktigt (!) inte hade en aning om att det redan fanns en Blondinbella. Hon som är en stor stor förebild som gör det hon brinner för.
Hon som numera blir ett mer och mer känt ansikte för Malmöborna på olika sätt och vis.
Hon som fick erbjudandet om att vara Greklands delegationsvärd under Eurovision (hon är alltså grek) men som tackade nej så att de fick tjata på henne innan hon tackade ja.
För ja tackade hon till slut och det är hon inte besviken på.
Hon som bloggar här.
Åh vad jag ville träffa Bella när jag var i Malmö, men jag insåg det omöjliga. Hon hade lite att stå i om man säger så... Men döm om min förvåning och lycka, ja det kom en liten glädjetår, när Bella är den första jag springer på när jag kommer till hotellet. Hon var där för att hämta upp Italiens sångare och vi fick en liten pratstund och en liten fotosession till blogg och andra medier såklart.


J och Bella

Och jag förevigade henne i mötet med Italiens sångare, lite motljus men va f*n! Såååå kul att träffa henne och dagen hade bara börjat.



Bella med Italiens sångare och crew

Malmö var sannerligen ett enda stort Eurovisionland. På Lilla torg sprang jag på Tobbe Ek som spelade in ett inslag för aftonbladet.se tillsammans med bland annat min gamla klasskompis Johanna.
  

Ser ni vem det är? Han med gyllene skor...

Strax efter det fick vi äran att äta lunch, om inte jämte så i alla fall på samma restaurang som en Eurovisonvinnare. Från 1984. Vår egen Richard Herrey.


Helen på Kafferosteriet... Med bulle i ugnen!

Men det kan bli för mycket Eurovision även för mig, tro det eller ej, och efter en lunch mitt i smeten mötte jag upp min fina vän (och även det före detta chef) Helen som minsann uppenbarar sig med en tjugo veckor gammal gravidmage mitt på kroppen! Förra gången hon avslöjade en liknande händelse dök hon upp här i Linkan med en ultraljudbild och jag sköt in rödvinsflaskorna långt in i skåpet...
Hon borde veta att jag har svårt att hantera överraskningar hur glada de än är. Men okej då! Jättegrattis Helen och tack för en mysig fika!


Innan avfärd mot arenan hade vi bokat bord på vårt favvohak Mosaik.


Och det bästa med middagen var såklart Limoncellodesserten

Stämningen var magisk. Inte bara i arenan som vi är på väg till här ovan utan i hela stan. Jag har ingen bättre jämförelse än känslan i Salzburg vid fotbolls-EM 2008. Enda skillnaden här är att dricks lite mindre alkohol. Ingen vill ju missa kvällens evenemang!

I arenan strax innan sändning!

I arenan när Danmark framför sitt bidrag efter vinsten!

Detta var lite kaxigt minst sagt. Eftersom vi visste att det skulle bli kaos var vi bland de första att lämna arenan. Utanför huvudentren hade DR (danska motsvarigheten till SVT) ställt upp en lasbil med ovanståend dekal på.
"See you all at the Eurovision song contest in Denmark 2014" Och så en pil västerut med texten 14 km. Grymt bra idé! Och visst blir det en tripp till Köpenhamn nästa år utan tvekan!

Kl 10:11 på söndagen gick tåget hem till Linköping och Malmöbesöket avslutades som vanligt med en kaffe på Starbucks.


Regnet stod som spön i backen och det kändes lite som att Malmö grät. Grät för att veckan (och för många andra månaderna) i Eurovisionbubblan var över!

1 kommentar:

  1. Shit vilken härlig upplevelse!! Helt magiskt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...