tisdag 12 mars 2013

Rivstart 2013:2




Så blev det en fortsättning på Rivstart 2013! Den kallas kort och gått för Rivstart 2013:2! Och jag väljer att illustrera den med en härligt gammal bild som jag även använde för Rivstart 2011 2.0.
Rivstart 2013:2 tar vid där Rivstart 2013 slutade, den 6 mars!

Har du inte redan anmält dig är det inte för sent ännu. Vill du också bli deltagare så läser du på vad det handlar om nedan och mailar sedan till rivstart2013@gmail.com. Mailet ska innehålla vad du vill kalla dig eller vad du heter, om du har en blogg jag ska länka till och vilket mål du har, i kilo eller annat, vet du inte redan nu vilket mål du har så kan du skriva det och återkomma med det vid senare tillfälle. Oavsett om du anmält dig via Facebook-gruppen eller en kommentar tidigare vill jag ha ett mail med ovanstående information av dig för att få med dig på listan.

Deltagarlistan för Rivstart 2013 finns snart här och kompletteras vartefter nya deltagare tillkommer.

Instruktioner
Rivstarten pågår i åtta veckor. Tanken bakom det hela är att vi ska få en bra skjuts in i nyttiga vanor efter jul och nyårshelgerna. Oavsett vilken viktminskningsmetod du använder ska Rivstarten fungera som just en rivstart.

Eftersom vi alla väger oss olika veckodagar blir det svårt att lösa att Rivstarten pågår mellan två specifika datum. Men den officiella Rivstarten kör igång den 6 mars (det är det datum jag själv kör igång och väger in mig) men vissa startar redan några dagar tidigare, andra några dagar senare.
Rivstarten pågår sedan i 8 veckor. Det innebär att min åttonde vägning gör jag onsdagen den 1 maj. Men eftersom det fanns de som vägde in sig efter den 6 mars kan inte Rivstarten vara slut då.

Det innebär att alla som har börjat veckan innan den 6 mars och alltså rapporterar sitt första resultat innan den 13 mars kommer att lämna sitt sista Rivstartsresultat veckan innan den 1 maj och vara klara med sina 8 veckor innan den officiella Rivstarten är klar.

Sedan finns det de som inte började den 6 mars utan senare. De kommer 20 mars. Därmed måste de också få en ytterligare 9:e vecka på sig och deras slutresultat kommer som senast att publiceras på bloggen onsdagen den 8 maj.

Resultat vecka 1 är resultat som rapporterats t.o.m. 13 mars
Resultat vecka 2 är resultat som rapporterats t.o.m 20 mars
Resultat vecka 3 är resultat som rapporterats t.o.m. 27 mars
Resultat vecka 4 är resultat som rapporterats t.o.m. 3 april
Resultat vecka 5 är resultat som rapporterats t.o.m. 10 april
Resultat vecka 6 är resultat som rapporterats t.o.m 17 april
Resultat vecka 7 är resultat som rapporterats t.o.m. 24 april
Resultat vecka 8 är resultat som rapporterats t.o.m. 1 maj
Resultat vecka 9 är resultat som rapporterats t.o.m. 8 maj


På så sätt får alla 8 veckor på sig. Ingen får fler veckor på sig än den andra.
Då kan den som exempelvis började sin resa fredagen den 1 mars rapportera in sitt sista resultat den 1 maj och den som började sin resa den 10 mars kan rapportera in sitt sista resultat den 8 maj, alltså efter att det officiella slutdatumet har varit.

Grundprincipen är att alla resultat som kommit in mellan torsdagen och onsdagen nästa vecka presenteras på bloggen på onsdagskvällen. Kommer ditt restultat in för sent presenteras det först nästa onsdag.

Eftersom Rivstarten ska vara till för alla oavsett viktminskningsmetod, vägdag, viktmininskningsmål etc. så är det viktigt för mig att det inte är JAG som bestämmer din vägdag. Du ska kunna ha kvar din vägdag och ändå delta på samma villkor som alla andra i Rivstarten.

Skulle detta ställa till problem för någon är det bara att hojta till via den vanliga kontaktvägen:
mail till
rivstart2013@gmail.com, kommentar här i bloggen eller via ett meddelande till mig på FB.
Skulle du missa att rapportera en veckas resultat kan du såklart rapportera den senare!
Du rapporterar ditt resultat genom att redovisa hur mycket din totala viktminskning är sedan starten, det gör du via mail till rivstart2013@gmail.com.
Veckans totala resultat presenteras sedan alltså onsdag varje vecka!


Rapporterar du din vikt eller din viktminskning?
Det är inte nödvändigt att rapportera sin startvikt/invägningsvikt om man inte vill. Alla vill ju inte berätta vad man väger och då är det ju dumt att man inte ska kunna vara med av den anledningen.

Det primära målet med Rivstart är ju att man skall sätta upp ett mål att man vill gå ner x antal kilo på 8 veckor oberoende av vad du väger när du startar och slutar.
Alltså: du behöver inte rapportera in din startvikt om du inte vill.

Du rapporterar veckans resultat genom att rapporterar hur mycket du totalt har gått ner sedan starten, alltså INTE hur mycket du gått ner den senaste veckan eller din nuvarande vikt. Detta är en förändring från vissa tidigare år, helt enkelt för att förenkla administrationen.

Är det något som är oklart eller något som saknas så skriv en kommentar eller maila så förtydligar jag.


Facebook
Rivstart finns också på Facebook.

Gruppen är stängd för andra än medlemmar, därför kan man inte söka på gruppen och gå med.
Vill du bli medlem så sök upp mig på fejjan och lägg till mig som vän så lägger jag till dig i gruppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...