måndag 18 februari 2013

Till minne av Maria ❤

Inom loppet av ett par veckor har två årsdagar passerat i kalendern, årsdagen av min mammas och min pappas bortgång. Den 4 februari var det 13 år sedan cancern tog mamma, den 15 februari var det 6 år sedan den tog min pappa. I början av maj väntar ytterligare en årsdag. Då är det 6 år sedan den även tog en av J´s närmaste.

På den 94 personer långa Rivstartslistan finns det sedan en tid tillbaka en person som har lämnat jordelivet och som jag förstått det en relativt kort sjukdomsperiod bakom sig. En person som fick lämna detta livet alldeles för tidigt.

Den 17 december 2012 kom det ett mail till Rivstartsmailen, det började såhär:

Hej Cornelia
Alla dina rivstartar har jag tyst hängt med vid sidan av och jag har hemligt läst utan att egentligen vågat skriva en kommentar, men jag har läst alla med och motgångar.
Mitt 2012 har varit ett skitår och jag har inte riktigt orkat läsa nått men så idag så titta in och gissa om det tog en stund att läsa ikapp :-)
Idag är jag mogen dessutom att våga fullfölja mitt beslut om att 2013 ska bli ett bättre och lättare år därför vill jag hänga med i rivstart 2013.

  Självklart blev Maria en av Rivstartsdeltagarna, men ganska snabbt förstod jag på hennes blogg att allt inte stod rätt till. 2012 hade varit ett sorgens år som ni själva kan välja att läsa om, om ni vill. Men bakom den sorgen verkade det dölja sig mer. Maria reste iväg på semester strax innan årsskiftet och i samband med den resan gifte hon sig.   Tre dagar in på 2013 fick jag ett mail där hon berättade att hon ville fortsätta Rivstarten men att hon skulle opereras för en tumör och behövde en liten tid på sig efter operationen för att komma igång. Vi mailväxlade lite fram och tillbaka kring det där. Min spontana tanke efter mailet var såklart att råda henne att hoppa av. Ta hand om sig själv och fokusera på att må bra, inte gå ner i vikt. Men är det något jag lärt mig när det gäller personer som lever ett liv mer eller mindre nära döden så är det att behandla dem som levande inte döende! 20 dagar efter mailet om operationen publicerades inlägget som berättade att Maria fått somna in.

   
❤ Detta inlägg är tillägnar jag minnet av Maria ❤  
Headern från Marias blogg, som ni hittar här


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...