torsdag 10 januari 2013

Mitt förhållande till recept och matlagning

Jag har någon form av hatkärlek eller i alla fall ett mycket komplicerat förhållande till recept. Kanske snarast till nya recept.
Jag inhandlar receptböcker, ingredienser, kanske till och med ett nytt förkläde och ser mig själv som den nya mästerkocken ända tills jag står där vid grytorna och inser mina begränsningar. Jag tycker helt enkelt inte det är kul att laga mat.

I en receptbok med 30 recept kanske jag hittar två jag gillar. Vid efterforskning på nätet kring nya maträtter består 50 procent av recepten av sådant som jag aldrig hört talas om. Att hitta det i butiken blir troligen en knivig uppgift eftersom namnen knappt går att uttala... Ja ni förstår. Det slutar med att mitt nyvunna matintresse svalnar ganska snabbt.

Nu har jag kollegan som peppar, hon läser LCHF-tidningar och bloggar och tipsar om gamla och nya maträtter och ingredienser, prövade och oprövade och vips så har jag fått lite energi att laga ny och god mat igen. Måtte det hålla i sig!

Och senast i raden av inspiration kommer från Rebecca - alias Pilotfrun. En gammal klasskompis från gymnasietiden som bloggar varmt och hjärtligt om recept och inredning och livet som mamma till tre "små" guldklimpar med en man på resande fot!

Idag hittade jag ett recept som ska prövas i helgen på en köttfärspaj á la GI/LCHF med lite smak av Italien . Och med en så lockande bild som den nedan kan man ju inte annat än vilja lyckas i köket! Kom igen nu Cornelia, nu siktar du mot att bli mästerkock!

Rebeccas köttfärspaj från pilotfrun.se
Foto: pilotfrun.se

1 kommentar:

  1. Jag är likadan. Jag hatar recept och hittar aldrig ngt jag eller familjen tycker om. Allt är så konstigt jämnt och det är alltid saker i som vi inte äter.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...