lördag 4 februari 2012

Melodifestivalen 2012 - deltävling 1

Så var vi där igen. Ikväll drar Melodifestivalen igång och som så många andra gånger tänker jag inte utge mig för att vara någon schlagerbloggare. Det finns så många andra som gör det mycket bättre. Bäst av dem alla (och det kan hända att jag är lite partisk här) är vår vän Pierre, som just i detta nu är på väg till deltävlingen i Växjö faktiskt. Men intresset för Mello har jag inte tappat så lite schlager får ni stå ut med i dessa tider.

Idag var det i alla fall dags för den lilla familjen Tonéri att lyssna igenom enminutersklippen som finns att tillgå på nätet. Och så här tyckte den minsta familjemedlemmen om bidragen. Och ibland flikar mammorna in med synpunkter.

1. Sean Banan - Sean den förste banan.
Bör jag bli orolig när lilla V glatt diggar med till textraden: nu ser jag bara string, blir glad i min ding-ding, och så fort den lilla minuten är över upprepar kommandot: "meja, meja"? (Ja stackarn kan inte heller säga R men jag kan ju inte direkt uttala mig...) Dessvärre sitter både jag och J och gungar med i denna farligt medryckande galenskap. Och nej, förmodligen så kommer jag inte att hoppa över denna i min iPod. Måtte jag bara inte gnola med för högt på bussen!



2. Abalone dots - På väg
På väg - till nästa låt kanske? En av de få låtarna i startfältet som bara har lyssnats på en gång. Säkert jättefin men vilken nitlott att komma efter Sean - galningen - banan! Såg ett litet försök till att likna vissa delar av Timoteij och vissa delar av Cookies & Beans. Därefter hör jag en uppgiven suck från lilla V. Inget "meja" på denna låten.



3. The moniker - I want to be Chris Isaak
Lilla V diggade förra årets Oh my god och dansar gärna till de rytmerna fortfarande men när årets Moniker bidrag ekar ut i högtalarna ser jag bara en sak i hennes ögon - Var är Sean Banan?
Personligen tycker jag att det här bidraget bara är ännu en minut på väg till nästa bidrag. För redan under de första tonerna så undrar jag hur nästa kommer att låta.



4. Afro-Dite - The boy can dance
Nummer ett. Ganska osmart av rutinerade artister och delvis tillika programledare att sätta på sig någon form av reklam på sina t-shirts som gör att man bara får se stillbild under "enminutarn". Är det något de lever på så är det nog dansen. För låten känns mest som ett hopkok av deras tidigare bidrag. Vet inte riktigt vad de får ut av att ställa upp igen? Chansen är ju inte så stor att de går och vinner igen. Men visst, bra reklam får de ju, även om den inte blir så bra som de hade hoppats.



5. Dead by AprilMystery
Det är ingen hemlighet att detta inte är min kopp the som det så vackert heter. Och nej, jag gillar inte det de gjorde med Lena Ph:s Dansa i neon i mellanakten förra året. Måste ändå säga att det börjar bra och melodiöst i detta klipp - för att sedan fullständigt urarta mot slutet.
Är mycket stolt mamma till lilla V som mot slutet av denna minut faktiskt sitter och håller för öronen!



6. Marie Serneholt - Salt and pepper
Maries förra bidrag från 2009 Disconnect me har rullat varm i min iPod. Och missförstå mig inte nu. Det är inte så att det är en favorit, nej, men den låg med på min spellista jag hade när jag började springa vårruset-rundan i Malmö. Direkt efter Malena Ernman och precis förre Måns Hope and glory. Och jag visste precis var låten kunde börja (just då brukade jag vara någonstans runt tallriken i Pildammsparken) för att jag skulle veta om jag hade en bra tid på G eller inte. Så nej, då kan man inte ta bort en låt bara sådär, då förstör man tidtagningen. Det har gått ett år sedan det ryktades om att Marie, som då var programledare, uttalat sig lite plumt om den tidigare kollegan Sara Lumholts sångröst. Och det är ju ingen hemlighet att inte heller Marie är någon sångerska av världsklass, nu har hon i alla fall norpat Agnes outfit från 2009 så det kanske går bättre. I detta numret ser jag i alla fall en strimma hopp i lilla V:s ögon. Lite skak på rumpan och lite dans. Det verkar börja likna nåt igen.



7. Thorsten Flinck - Jag reser mig igen
Det finns mycket man kan säga om den här mannen. Men visst är jag ett stort frågetecken när det gäller hans medverkan i festivalen det ska erkännas. Han må vara lite smått galen men han är nog också förbannat smart och jag blev glatt överraskad i förra veckans Skavlan när det visade sig att sjunger riktigt bra. Så det här kan nog bli ganska okej ikväll. Om man frågar mig. Lilla V gav nämligen i och med detta bidrag fullständigt upp hoppet och gick istället och intresserade sig för ett klistermärke på madressen för att övergå till att frenetiskt tugga på en post-it lapp.



8. Loreen - Euphoria
Här har vi nåt. Det är omöjligt att säga om det är den rättmätiga vinnaren efter att bara ha sett en minut och dessutom bara 8 av 32 bidrag. Men det känns lovande. Och då är jag inget fan av Loreens ganska svåra scenuppenbarelse ändå. Ser med glädje och nyfikenhet fram emot helheten lite senare ikväll. Vad lilla V tycker? Ingen aning. Vid det här laget hade hon försvunnit ur rummet och kom inte tillbaka förrän Sean Banan ljöd ur högtalarna igen. Den har gjort det ett par gånger sedan dess...

2 kommentarer:

  1. Snart börjar det! Ha så skoj :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för genomgången! Jag missade det i lördags nämligen. jag håller på Sean Banan precis som lilla V. Jag har hans låt Skaka rumpa i öronen när jag promenerar och den är perfekt. Varför vara så seriösa? Jag tror att en clown som Sean banan har stora chanser i Europafinalen :)

    Kram, Pernilla Be

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...