lördag 7 januari 2012

TEMA: Visualisera ditt mål 2.0

Under Rivstartsveckorna brukar det ibland dyka upp så kallade TEMA-inlägg här i bloggen. Ett inlägg som reflekterar lite mer kring ett speciellt tema. Det har handlat om viktplatåer, mellanmål och så och att visualisera målet. Den 12 januari 2010 skrev jag ett inlägg på just det temat, att visualisera sitt mål. Ämnet är fortfarande lika aktuellt och blir viktigt vid olika tidpunkter under vår viktresa. Det är oerhört individuellt när det är som lägligaste att ta ett steg tillbaka och visualisera sitt mål, ta en funderare över varför just du gör denna viktresa.

När jag läste igenom mitt inlägg från januari 2010 insåg jag att mycket fortfarande är aktuellt, men att vissa saker har förändrats. Därför tar jag och uppgraderar inlägget. Behåller det som fortfarande är aktuellt och byter ut sådant som faktiskt har förändrats. Vissa saker låter jag vara kvar även om de var som mest aktuella vintern 2010 - exempelvis delarna om Helena Jonsson, som numera faktiskt heter Ekholm och inte är en lika starkt lysande skidskyttestjärna. Håll till godo.

Det ska handla om visualisering. Att visualisera sitt mål.
Jag tänker i lite idrottstermer. En idrottare lägger ju inte ner all träning för att sedan komma på 31:a eller 17:e eller kanske så bra som på 4:e plats. De vill komma 1:a.

Hur många intervjuer har man inte hört där idrottsprofiler säger att "först när de fick kliva högst upp på pallen så kände de att de fick lön för all möda, allt slit de har lagt ner på träning genom åren".

Jag är INGEN idrottare, då skulle jag förmodligen inte ha haft den här bloggen om man säger så.
Men jag kan gissa mig till att det inte är kul att dag ut och dag in slita som ett djur i dessa ibland sunkiga träningslokaler. Hörde ni till exempel att Helena Jonsson, vår starkast lysande stjärna på skidskyttesidan (detta var 2010 alltså), tränade dubbla pass under hela jul och nyårshelgen??? Hon är ingen supermänniska (även om man kan tro det ibland). Nej, hon är som du och jag. Jag gissar att hon gillar skinkmackor och ischoklad, köttbullar och prinskorv och säkerligen har hon en favorit i Alladin-asken! Men dubbla träningspass var det som gällde, hela jul och nyårshelgen. Och då duger det inte att stoppa i sig en trillingnöt här och där.

Jag vill i sammanhanget förtydliga att jag inte tycker att man nödvändigtvis måste förbjuda sig allt, vi fungerar alla olika, men det är principen jag vill komma åt här.

Vad var det då som gjorde att hon kunde stå ut med detta, kanske avvarade hon både det ena och det andra och var ute i skidspåret istället?

Gissningsvis så visualiserade hon målet! Målet är OS. OS i Vancouver i februari. Då kan hon få kliva högst upp på pallen och ta emot guldmedaljen. Bäst i världen. Guldmedaljör i OS. För varje stavtag hon tog så tror jag att hon såg scenen framför sig. Hörde den svenska nationalsången vråla ut i högtalarna och hon var en vinnare.

Det är samma sak för oss viktkämpar. Vi kämpar varje dag! Vi har alla olika sug. Vi har alla olika fallgropar. Redan den andra veckan, som många börjar komma in i nu, kan vi börja känna oss ofokuserade. Vi tycker att vi har klarat oss bra så länge (är det fler än jag som ibland tycker att det bara borde ta en vecka eller två och sen är man klar :-). Vi börjar kanske tycka det är trist att avstå från allt gott. Vi börjar tycka att det är ganska trist att gå ner i vikt. Kanske lika trist som Helena tyckte det var att dra på sig träningskläderna kl tre på julaftons eftermiddag. Hur var det hon tänkte då? Jo på målet. OS i Vancouver och guldmedaljen.

Du har också en guldmedalj att hämta. Ja just du! Din guldmedalj är din målvikt och du kan nå den. Men det är bara du som kan orka kämpa hela vägen fram. Och det gör du genom att visualisera målet. När det är som tyngst och tråkigast, men också när det går som bäst, då ska du tänka på målet!

Vilket är ditt mål? Vad är det du drömmer om? Vad ser du framför dig?
Det behöver inte vara något stort. Det måste inte vara att du ska komma i bikinin för en Thailands-semester, det kan lika gärna vara att du vill komma i baddräkten för att kunna hoppa i plurret på den lokala playan till sommaren. Men alla har vi nog ett mål inom oss. En önskedröm som vi tänker på. Oss själva i det där speciella plagget kanske?

Själv har jag ett par jeans som ligger och skrotar som säkert är så omoderna att jag inte kommer att kunna använda dem, men jag ska i dem en gång till och sen kan jag kasta dem.

Sen har jag den där speciella lådan med sommarkläder som jag vill komma i. Sommaren 2012.
Till dess ska jag ha kommit i mitt fina fina röda halterneck linne som har legat och väntat på mig i byrån en tid nu, till det ska jag ha vita jeans. Och jag ska vara stolt över mig själv och min uppenbarelse. Jag ska ha nått min målvikt. Det är min guldmedalj. Den ligger och väntar på mig och banne mig, denna gången ska jag hämta den. På den prisceremonin är det jag som ska kliva högst upp på pallen.

Vilket är ditt mål? När du visualiserar det, hur ser det ut då? Nu vill jag att vi alla tänker på målet så mycket som möjligt och känner att det är värt att kämpa på vägen dit. Skriv din egen målvisualiseringsberättelse. Publicera den på din blogg och skriv gärna en kommentar här och skicka med länken så att fler kan läsa den. Vill du inte gå ut med din historia och berätta att det är just din? Du kanske ändå vill berätta den för dig själv och andra? Du kanske inte har en egen blogg. Skicka då ett mail till mig: rivstart2012@gmail.com, med din berättelse så publicerar jag den här. Vill du inte att ditt namn ska synas så skriv det, då förblir den anonym.

Vi vill ta del av så många härliga och peppande målvisualiseringar som möjligt. Långa eller korta spelar ingen roll! Det är guldmedaljen som räknas!




Kram och pepp på er allesammans

4 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Det ska jag göra :)

    Kram, Pernilla be

    SvaraRadera
  2. Mycket bra inlägg!
    Jag ska skriva mitt eget målinlägg, snart! :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet och tack för påminnelsen. Detta är så viktigt för framgång.

    SvaraRadera
  4. Tack för din visdom.

    Här kan du läsa om mina mål :)

    http://20rivstart12.blogspot.com/2012/01/visualiseringsmal.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...