onsdag 4 januari 2012

Det var 2011 - och det var händelserikt

De senaste åren har jag gett mig på en årskrönika här på bloggen. Detta året tänkte jag låta bli eftersom jag inte visste om jag orkade och för att jag tänkte att det ändå inte hänt så mycket under 2011. Då gjorde jag missaget att gå in på de tidigare jag har skrivit. De för 2008 och för 2010. Och så kom jag på att åtminstone för egen del så är det väldigt kul att ha.Så här kommer den -  tillbakablicken på år 2011, som trots att jag trodde att det varit händelselöst nu får heta händelserikt.

Januari
När 2011 tog sin början bodde vi fortfarande i Kalmar ytterligare ett par månader. En tradition på nyårsafton har blivit att ta en nyårspromenad runt lunchtid. Tidigare år har den gått av stapeln i Malmö tillsammans med Maja och Carl och andra vänner. Nu firade vi in 2011 med en egen nyårspromenad i ett snöigt landskap, med choklad med mintu i termosen, med lilla V i liggdelen på vagnen och en vacker vy över ett istäckt Kalmarsund.
I skolan höll jag som bäst på med medieanalys, en förberedande kurs för C-uppsatsen. Hugaligen. Nu vet jag vad C-uppsats innebär och det är inte angenämt.

Januari var också Rivstartsmånad. En Rivstart som gick jättebra för många men mindre bra för mig. Det var svårt att fokusera på vikten mitt i packningen och stundande flytt. Men ni andra gick tillsammans ner 363,8 kilo. Ett fantastiskt resultat.

B jag och lilla V på Scandic i Karlskrona
Under januari hann vi också med ett besök i mitt älskade Karlskrona, vi bodde på hotell och hann med att träffa goa vänner. Och tänk så pyttig hon var lilla V.

När vi inte packade stod även digital publicering på schemat i skolan. Jag fick stifta bekantskap med wordpress och var stundtals ganska rasande. Men jag fick också förmånen att göra ett par riktigt kul reportage.
I januari skrev jag också ett av mina absolut mest lästa inlägg här på bloggen. Det blir inte alltid som man tror. Inte trodde väl jag att detta inlägg skulle vara så poppis.

Mot slutet av månaden började lilla V på babysim och vi tog en tur till Kisa och firade Gissan som fyllde 50.

Februari månad bestod av P:n. P som i plugg och packning. Lägenheten antog mer och mer formen av en enda stor flyttkartong och kväll ut och kväll in packades fler och fler kartonger. Men mitt i månaden närmare bestämt den 14:e, på alla hjärtans dag överraskade min älskade mig med en myskväll när lilla V hade gått och lagt sig. Det blev pizza och filmen Lyckan, kärleken och meningen med livet. Bilderna som togs denna kväll går dessvärre inte att publicera eftersom jag ser sunkigare än sunkigast ut.

Månaden bestog av en massa sista och så en oskuld som togs. Nämligen denna.
Fyra dagar efter Alla hjärtans dag var packningen klar och vi satte oss i bilen och drog mot Kisa där vi skulle bo en vecka innan flytten. Fem veckors praktik på 24Corren väntade nämligen. Innan det hann jag med att fira att jag blivit mamma till min lilla V även juridiskt och så var vi på Melodifestivalens deltävling i Cloetta center och beskådade årets vinnare Eric Saade. Vi har faktiskt prickat in och gått på den deltävling där vinnaren deltagit de senaste åren. Undrar hur det ska gå 2012 då ska vi inte gå på någon deltävling. Blir det ingen som vinner då?

Den 21 februari mötte Anna upp mig i Correns reception. Ni vet Anna som förr hette Drott och som nu heter Malmborg. Efter att i flera år ha följt hennes blogg kändes det lite lätt surrealistiskt att träffas IRL som det heter. Det känns inte lika surrealistiskt längre - sen dess har jag liksom inte kommit så långt från 24Corren.

Månaden avslutades med en efterlängtad flytt. Kalmarepoken var till ända och en ny Linköpingsera stundade. Bästa bilden från flytten står ändå svärmor M för. Hon som har varit med och bubbat flyttlasset runt södra Sverige. Bokstavligt talat. Från Linköping till Halmstad 2005, från Halmstad till Malmö 2006, från Malmö till Kalmar 2009 och nu tillbaka till Linköping 2011. Tack M för all hjälp!

Tack snälla svärmor, du är för härlig!

I mars kom en ny kompis in i mitt liv. Jag kan inte nog säga hur mycket jag älskar honom eller henne. Det är lite oklart vilket kön... Men jag kan inte förstå hur jag någonsin kunnat vara utan...

Och så fick jag via min praktik en gång för alla göra klart att jag hade rätt när jag sa att Figge Norling inte har varit med i Rederiet. Historien bakom hittar du här.

Annars är mars en månad med relativt få blogginlägg från min sida. I mitten av månaden stängde jag hastigt bloggen, något jag inte trodde att jag någonsin skulle göra. Anledningen var av mycket privat karaktär och det handlade helt enkelt om min familjs väl. Ni som har läst min blogg ett tag vet att jag gärna är öppen med både mig och min familj men nu fick jag en tankeställare. Mot slutet av mars bestämde jag mig för att öppna upp bloggen igen åtminstone tills vidare.

Under tiden bloggen var stängd hann jag med att avsluta min praktik på 24Corren och påbörja en efterlängtad kurs i ekonomijournalistik. Såhär såg det ut sista praktikdagen på 24Corren-redaktionen.

Geddan, Rickard och i bakgrunden Henrik

Rickard igen och Josefine medan Oline ännu låg i magen

Kliman i egen hög person - mr. Blåljus

Jullan och Mirja


Bloggfika med bruttorna!
I början av april satte vi oss för första gången på tåget med lilla V och begav oss från Linköping till Uppsala där en god vän disputerade med tillhörande fest. Förutom Uppsala besökte vi den helgen Stockholm. Men innan det hann jag med en bloggträff, jag och 4 härliga bloggare från Linköping. Stora delar av månaden var bloggen låst och tillgänglig endast för inbjudna läsare - och inte för att dessa inbjudna inte var viktiga men det är roligare att blogga när alla kan läsa så det blev inte så många blogginlägg - i april heller.

I verkliga livet firade vi svärmors födelsedag med släktfika här i Linköping, vi hade Fia och Oskar på besök med lilla A och F. Besöket avslutades dock abrupt när vi misstänkte att delar av familjen drabbats av magsjuka. Det visade sig dock vara falskt alarm.

Under april månad firade vi också påsk i Kisa och lilla V fick träffa påskharen för första gången, undrar vem som döljer sig under dräkten?

I maj besökte hela lilla familjen Tonéri Kalmar och träffade den gamla föräldragruppen och alla små bebisar som nu började närma sig året. Det kom en värmebölja och jag jobbade lite på 24Corren samtidigt som jag kämpade med den sista kursen i skolan - Journalistik och samhälle II. Speciellt gillade jag sidan 119.

I övrigt är det mest bilder från grillningar och stunder på en filt i gräset som dominerar från maj 2011.

Fika i gräset hemma hos Sandra i maj

Lilla V hemma hos Alex och Anders på grillning i maj

Lilla V och Evve på fotboll i Linghem i maj

Vi såg också Eric Saade ta en tredje plats i Eurovision och till det dracks det champagne.
Fia och jag i solen på altanen
med ett glas rosé - det är livet
Under maj styrde vi också kosan till både Malmö och Lerberget. I Malmö hann vi med att vara sociala och att klippa oss, även lilla V satt i frisörstolen för första gången. Och i Lerberget var vi bara sociala! Väldigt sociala! Underbart att träffa gamla vänner igen.

Lika lycklig som alltid med
en Cloettapåse i hand.

Mot slutet av månaden kom mormor Marie på besök och mammorna fick en barnfri dag och kväll som användes till bikiniinköp inför Mallis-resan (huga), besök på Cloettafabriken i Ljungsbro och till slut middag på O´learys. Samma dag blev jag också stolt iPhoneägare. En gång iPhone alltid iPhone.


Juni månad kom och vår semester på Mallis närmade sig med stormsteg, men innan vi satte oss på planet hann jag med den sista tentan, en jobbhelg på 24Corren och inte att förglömma Stinas bröllop i Motala!
Lilla Stiniwini blev fru och var vacker som en dag eller vad säger ni?

Fina fina Stina!

Mallissemestern blev inte så varm som vi hoppats på men i efterhand precis så varm som var lagomt med en liten 10 månaders tjej och summa sumarum hade vi en underbar vecka i Alcudia. Under veckan firade vi både frugans 33-årsdag och vår ettåriga bröllopsdag!

Midsommar och första glaset
rosé är uppdrucket
Direkt efter hemkomst firade vi J´s mosters man som fyllde 60.
Det stog klart att lilla V hade fått dagisplats på förstahandsvalet. Jag jobbade extra en vecka på den statliga myndigheten och trivdes som fisken i vattnet och vi åkte återigen till Motala för att träffa våra gamla grannar Mirjam och Nathan från Kalmar. Nathan hade kört Vätternrundan dagen innan.

Och några dagar senare var det dags för sedvanligt midsommarfirande i Kisa, med kub-spel och grill och allt som hör till. En midsommarafton vi på julafton mindes som den kallaste i mannaminne. Julaftonens tio grader var inte långt under midsommaraftonens temperaturer men vi uthärdade på altanen fram till småtimmarna.

23 våningar upp
Efter midsommar återstod en ledig vecka innan sommarjobbet och den spenderades delvis i Göteborg där vi hjälpte svärmor att ta emot flyttlasset från Åmål och så var vi med när lilla V´s minsta kusin döptes. En av kvällarna bjöd svärmor på den berömda räkmackan på Heaven 23 med utsikt över hela Göteborg. Magiskt vackert men lite svindlande.
Juli månad skulle ha startats med jobb men startade istället med magsjuka. Men efter den pärsen var det fullt ös på 24Corren hela månaden.

Mormor och lilla V
i vinbärsbuskarna i
Eskeliden.
Livet leker!
In emellan hann jag med att vara på levande torg i Kisa, samma dag skedde det fruktansvärda dådet på Utöya. För övrigt hanns det inte med så mycket annat än jobb under juli. När månaden var slut åkte vi till goda vänners sommarhus i Eskeliden i Västergötland och njöt i fulla drag av lugnet och det fina vädret. Innan jag upptäckte typ 16 fästingar i miniminiminimini-format som satt sig fast på olika delar av min kropp. Jag fick fullständig panik och vägrade efter det att befinna mig i gräset. Men jag hade det alldeles underbart ändå! Det var också där i Eskeliden som lilla V tog sina första steg!

Augusti skulle bli en ledig månad. Inget jobb för vare sig mig eller J och inga rester i plugget. Bara en månad ledigt med massor av tid att ödsla på familjen. Var tog tiden vägen???

Vi hann med ett besök i Norrköping hos J´s syster Nina och hennes sambo David. Vi hade finbesök i Linkan av Stina (i och för sig "bara från Motala") och Fia - ända från Schweiz. Ni vet hon som skickade det jag skrev om i detta inlägget som jag var så glad för.
Fia är också med i Rivstart 2012 - vi har alltså en deltagare så lång bort som i Schweiz. Men vi har också en deltagare som bor i Tyskland och en som bor i Norge. Snacka om internationell Rivstart.

I början av augusti reflekterade jag också över varför jag bloggar och vad det har gett mig, vilket visade sig vara massor. Ett inlägg som blev mycket läst. Ni hittar det här.

 I mitten av augusti åkte vi till Katrineholm och spanade in årets upplaga av Diggiloo.

Lilla V och mamma C i väntan på showen

Rosa öronskydd på och lilla V har snott min stol.

Innan showen var slut hann lilla V somna och vi fick lite egentid!
Mysigt!

Undertecknad och Ulrik Munther
Helgen 19-21 augusti blev minst sagt händelserik. Det var stadsfest i Linköping och jag jobbade häcken av mig i totalt ösregn. Bland annat intervjuade jag Ulrik Munther för ett Stadsfestprogram som du kan se i sin helhet här. Har nog aldrig varit med om att det har regnat så mycket men Lena och jag kämpade på och gjorde det bästa av situationen.

På lördagen fyllde lilla V år och det firades med stort kalas. Massor med släkt och vänner slöt upp för att fira den stora dagen och vilken massa fina presenter hon fick vårt lilla charmtroll.




Mot slutet av månaden började det ta fart på J´s jobbsökande och det gav snabbt resultat. Samtidigt började jag skolan. Höstterminen 2011 - den termin som skulle visa sig bli min sista, men mer om det en annan gång. Samtidigt som jag började skolan började jag också jobba 100 procent på 24Corren under en månads tid och hur jag klarade av den kursen som pågick samtidigt vet jag inte men det gick.

Den 29 augusti började vi också skola in lilla V på dagis - där trivdes hon från första dan och gör fortfarande.

September bjöd alltså på 100 procent jobb OCH 100 procent studier - och det gick det också. Vi hade kanske inte trott att även J skulle börja jobba denna månad men nu blev det så och det var ett ständigt pusslande med tider som ledde fram till att vi till slut rodde månaden i hamn.

Den lilla fritid som fanns hände det också en massa skoj. Det var dop för lilla V:s syssling och det var Kärleksparad här i Linköping samma dag. Svärmor M var hos oss till lilla V:s och vår stora förtjusning. Vi hälsade på V´s morfar med familj i Kisa där också kusinerna var på besök och så var vi och tittade på mamma J som spelade innebandycup. Hon har bollkänsla även den minsta flickan i familjen.

Lilla V och mamma J - blir det en innebandyspelare till i
familjen månne?

I september fick jag också besök av mina fina vän Helen från Malmö. Och hon hade med sig världens överraksning i form av en liten ultraljudsbild på det som kommer att ploppa ut någon gång i mars 2012. Vinflaskorna som var inköpta och som vanligtvis brukar konsumeras när vi ses stoppades snabbt undan och restaurangbesöket på Riva toppades av en Cosmopolitan för mig och en alkoholfri variant till den i välsignat tillstånd. Under besöket togs endast en bild. Nämligen en med iPhonen på bussen på väg hem från restaurangbesöket.

En blivande och en småbarnsmamma,
det blev en tidig kväll :-)

Vårt dagis är ett förädlrakooperativ och vid ett stormöte i september valdes jag till sekreterare i styrelsen. Kul med nya uppdrag. Månaden avslutades med att styrelsen tog med sig fröknarna och kocken på dagis och gick ut och käkade middag. Det blev en avskedsmiddag för en av fröknarna som tråkigt nog skulle sluta under oktober. I september meddelade jag också Skatteverket om min första "kändisförmån".

Men september förde också med sig endel tunga besked privat. Dessa lite tyngre besked förde ändå med sig en nyvunnen vänskap. Nu ska vi bara se till att jobba lite mindre så att den där nyvunna vänskapen kan hitta nya former att odlas. Men det kommer säkert med tiden. Det är fantastiskt att sitta framför en person och prata och inse att man nästintill hittat en tvillingsjäl. Både när det gäller bra och mindre bra sidor. Jag tror att du vet vem du är när du läser det här! Tack för att du finns, jag uppskattar dig verkligen på alla sätt!

Det var inte utan att jag andades ut när september var över och jag gick ner till 50 procent arbete och 100 procent plugg. Då var det klart att J nu skulle börja jobba 75 procent och till det plugga 25 procent. Oktober kunde ta sin början.

Förutom en massa procent studier och jobb så har vi under hösten varit sjuka om vartannat i familjen. Har det inte varit rejäla förkylningar så har det varit febertoppar och ögoninfektioner. Vanligt när man just börjat på dagis har jag förstått.

I mitten av oktober var det dags för något jag sett fram emot länge. Kusinträff. Eftersom jag är minstingen i familjen och dessutom har släkten en bra bit bort har jag inte träffat speciellt många av mina kusiner någonsin. Men tack vare Facebook och en lycklig slump så lyckades vi samla många av oss en helg i oktober - här i Linköping! Tack fina kusiner (och syster) för att ni kom. Vi ses snart igen!

Lilla V träffar moster för första gången

Hela kusingänget! Tack för att ni finns!

Mitt under kusinträffen tappade jag rösten - inte så lägligt! Inte så att det blev tyst, de andra kan också prata!

I november tog jag beslutet att lugna ner mig. Det beslutet innebar att jag bestämde mig för att dra ner tempot på mina studier och sänka kraven på mig själv. Jag bestämde mig för att istället för att planera att ta examen till våren 2012 så skulle målet vara att ta den våren 2013. En stor sten föll från mina axlar och jag fick god respons från skolan.

Jag hårdpluggade till en tenta i metod som jag inte kunde drömma om att jag skulle klara men som jag klarade precis på poängen. Det var ödet som ville mig väl.

Ungefär en vecka senare öppnade sig nya möjligheter när jag insåg att jag skulle kunna ta en examen så fort uppsatsen var klart. I och med att jag studerat tidigare skulle jag kunna tillgodoräkna mig de poängen och när uppsatsen är klar har jag de poäng i journalistik som krävs och examen är ett faktum. Istället för att slå in på den bestämda banan att ta det lugnt bestämde jag mig för att hårdsatsa och bli klar med uppsatsen i tid. Nu vet jag att det inte blev så, fler sjukdomar och en och annan sjukhusvistelse satte käppar i hjulet och målet är nu att bli klar till mitten av mars.

I november stack jag iväg på retreat en helg. Platsen var Pilgrimscentrum i Vadstena och förutsättningarna var tystnad och vandring. Välbehövlig vila i själ och sinne fick jag i fantastisk miljö där man som det så vackert heter kunde höra historiens vingslag slå.

Veckan därpå fick J besked att hon fått nytt jobb, ett jobb hon verkligen ville ha och som är en inte sånliten utmaning. Grattis älskade fru!


Jag hann med att fira födelsedag och blev hela 34 år gammal - eller ung.

Mosig födelesdagsfrukost - med våfflor såklart!

Efter födelsedagen däckade jag en vecka lagom till J började sitt nya jobb. Såhär i efterhand inser jag att det nog var första tecknen på att min mage strulade och jag reflekterade såhär kring det i bloggen, ändå kom jag på fel kurs igen. I och med det fick vi ställa in en planerad tur till Göteborg och istället kom svärmor M hit. Vi fick en dag barnledigt och hann shoppa rockkläder till stundande rockbröllop och käka på Allstar.

December månads coolaste händelse är helt klart "Rockwedding". Chefen gifte sig med rock som tema. En magisk föreställning. Förberedelserna har man kunnat följa här. Och efter bröllopet övergav hon sitt efternamn. Drott blev Malmborg, drutten blev malmis och annadrott.blogspot.com blev annamalmborg.blogspot.com. Nu är Malmis med i Rivstart 2012 och ligger i hårdträning inför bröllopsresan till Thailand. Det finns så många bilder från detta rockbröllop så fler behöver inte tilläggas. Möjligen en och det är den på mig och min fru. Efter många och långa kval och en hel del hjälp, såg vi dagen till ära ut såhär!
Rockers ?!

December månad innehöll annars lite mer sjukdom för oss alla i familjen, fika med gamla vänner, plugg, massage och julmys med jobbet hemma hos chefen i Kaga. Den 13:e december bevittnade vi lilla V:s första Luciatågsdeltagande på dagis. Lilla V var tomtegumma och vansinnigt söt såklart.

Fyra dagar senare hamnade jag på akuten och divertiklarna eller tarmfickorna som det heter i dagligt tal, konstaterades. Den historien har jag ju redan berättat. Aldrig trodde jag att det var så året skulle avslutas, än mindre trodde jag att 2012 skulle börja på samma sätt, men det är en historia för nästa års krönika.

Julhelgen spenderades hemma i Linköping och i Kisa. Dagarna före jul firade vi med svärmor hemma hos oss och på självaste julafton begav vi oss mot Kisa och traditionell jul med J´s pappas familj.

Årets jul minns jag som den där jag åt skinka, kokt potatis och gräddfil som julbord. Årets nyår minns jag som det då jag åt en eller annan räka för mycket, även att de inte var många, och troligtvis därför hamnade i retur på KAVA. Men mest av allt minns jag årets nyårspromenad med min familj och J´s moster P och lilla V:s syssling L. Inte en snöflinga så långt ögat kunde nå, men kallt och frostigt och vansinnigt vackert!




Ett händelserikt år är till ända och jag ser fram emot ett lika händelserikt år 2012. Förhoppningsvis med lite färre sjukdomar och sjukhusbesök! Resor med familjen utom och inom Sverige. Kärlek och ett roligt vardagsliv!

1 kommentar:

  1. God fortsättning på det nya året Cornelia! Jag inser att det var länge sedan jag var inne och läste på din blogg. Brukar göra det, för jag gillar hur du skriver och vad du skriver. Och så är du enormt bra på att inspirera och peppa andra.
    Blir därför riktigt ledsen när jag hör att du varit så dålig. Jag hoppas att du är på bättringsvägen nu och på väg upp på banan igen. 2012 blir året då vi har ett hälsosamt fokus på oss själva. För mår vi bra och trivs med oss själva, ja, då går allt annat per automatik bättre det också.
    Ta hand om dig och dina fina tjejer!
    Kram Karin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...