onsdag 18 januari 2012

Den förbannade andra veckan!

Det är dethär med vecka två! Den andra veckan av viktminskningen. Första veckan har gått strålande med ett FETT minus. Vi gillar läget, ser bikiniformen hägra, vi är oövervinnerliga! Då kommer vecka två. Och jag talar inte om veckan i sig utan om resultatet av vecka två. Det som står på vågen.

Från ett minus på kanske uppemot flera kilon gick du "bara" ner 0,5 eller 0,1 eller kanske 0,9. Eller någon annan siffra. Det kanske inte händer alla vecka två, men många.

Vad händer då?

Flera av resultaten denna veckan har kommit någon form av ursäkt. "Tyvärr" gick jag bara ner... Eller "denna veckas minus var inte bra som förra veckan" eller "ledsen att jag inte bidrar med lika mycket som förra veckan" eller något liknande! Till er alla vill jag säga - tänk om!

Jag förstår precis hur det känns och jag känner nog ärligt talat likadant. Men låt oss tänka om, för vi tänker fel. Egentligen borde man börja räkna viktminskningen från vecka två. Det är då allt det där överflödiga runnit av oss när kroppen får en chock av vår ändrade kosthållning. Det är de kommande veckornas resultat som är det intressanta. Det är då det blir en vana. Det är då den sunda viktminskningen börja. Ett halvt kilo i veckan heter det ju.

Ett halvt kilo tänker du. Hmpf, det är ju ingenting. Men då tänker jag vara tjatig och slänga in mitt lilla smörpaket igen. Hur känns det att ha tappat ett halvt kilo smör på en vecka? Inte så illa va?


Igår fick jag ett fantastiskt mail från en av Rivstartsdeltagarna, en tjej som jag känner sedan tidigare då vi bott i samma stad, jobbat ihop, har gemensamma vänner och så vidare. Hon har följt min blogg ett tag, hört av sig då och då med ett litet jubel och hejjarop när det gått bra för mig. Och så denna Rivstarten var det dags för henne att haka på. Mailet jag fick var långt och fantastiskt och rörde bekännelseinlägget som jag skrev för några dagar sedan. Jag vill förresten passa på att tacka även för alla andra reaktioner och tankar jag har fått kring det inlägget. TACK!

I slutet av mailet beskriver i alla fall denna deltagare sin målbild som jag också skrev ett inlägg om för ett tag sedan och jag tycker att det hon skriver är så rätt så jag kommer att citera det rakt av här. Hoppas det är okej :-)

"Jag har en målbild också! Jag har precis läst Bodil Jönssons bok "Tio tankar om tid". En mycket läsvärd bok som beskriver hur man kan tänka på ett annat sätt när det gäller målbeskrivningar.  Hon menar att man ska tänka sig att man redan har nått målet och istället blicka tillbaka på vägen man gått för att nå dit. Då handlar det om att känna stolthet över alla hinder man övervunnit istället för att med fruktan försöka se vilka hinder man kan komma att behöva övervinna... I mitt fall ser jag framför mig bland annat att: kunna knäppa mina smalbyxor utan ansträngning, kunna gå in i valfri affär och köpa en topp som är snygg på modellen och veta att den kommer att sitta ok på mig också, köpa kläder som jag vill och inte bara de som känns hyfsade och slankande, ja, faktiskt investera i kvalitetskläder som kostar lite för denna storlek har jag ju tänkt behålla, osv... "

Tack för dina kloka ord! Huvudet på spiken har väl aldrig passat så bra.
Framför allt fastnar jag på tänket att se det som att man redan har nått målet och blicka tillbaka på den väg man har gått.
 
Genom åren har jag gjort flera viktresor, vissa  har misslyckats och andra har lyckats. Idag väljer jag, förutom att se tillbaka på resan jag kommer att göra 2012 och se att jag lyckades, att se tillbaka på resan jag gjorde 2008. Från 85,2 kilo till  ca 69,1 kilo. Såhär såg resan ut i bilder.

Före och efter 16,1 kilo lättare


Och såhär såg resan ut i siffror (klicka på bilden för att förstora)


Minus ca 16,1 kilo på fem månader. Och ser ni, vecka 3 gick jag "bara" ner 0,4, likaså vecka 4. Vecka 10 hade jag en paus och vecka 14 stod vågen still, det är bara några exempel. Men ändå hade jag lyckats gå ner 16,1 kilo den där dagen jag på riktigt kunde se tillbaka på min resa. 

Så se inte till vägen och hindren du har framför dig utan på resan du gjort och kommer att göra. Lägg ihop alla dina minus och även dina plus och se på helheten. Se inte bara på vågens siffror utan hur du mår och se tillbaka på den vägen du redan gått och den vägen du kommer att gå och allt du kommer lyckas övervinna!

Lycka till denna (för de flesta) tredje rivstartsvecka! Ni är grymma allesammans!

4 kommentarer:

  1. Kärlek till dig Cornelia! Tack för ibland är det lite för lätt att stirra sig blind på nuet och inte fukusera framåt! Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Du är klok som en bok Cornelia!! Tack för att du delar med dig!! <3

    SvaraRadera
  3. Du har helt rätt. Ett halvkilo fett är mycket att glädja sig åt. Även en liiiiiten, liiiiiten bit banankaka kan skänka mycket glädje!

    SvaraRadera
  4. Härligt med pepp - är så glad att jag hittade till Rivstarten 2012 och fortsättningen sen med 150-dagarsutmaningen hos en annan bloggvän - mer pepp åt mig hihi

    Min minskning denna vecka blev -1,2 kg och -3,0 cm runtom men eftersom jag missade ena veckans mätning o vägning så är det ju två veckors ;-D

    Ja det har jag ju skrivit om på bloggen :-D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...