tisdag 4 januari 2011

Tema: mellanmål efterlyses!


I mitt inlägg om tema för ett par dagar sedan fick jag tips och önskemål om att skriva om mellanmål!
Så typiskt att just det ämnet kom upp.
Är det nåt jag är dålig på när det gäller viktnedgång och dieter så är det just mellanmål!
Jag är dålig på att hitta på mellanmål och skulle jag mot förmodan komma på ett så glömmer jag bergis att äta det.

Min före detta kollega Pernilla var ett föredöme när det gäller mellanmål. Varje dag exakt samma tid på förmiddag och eftermiddag kunde jag höra från rummet bredvid hur hon plockade fram och stoppade i sig sitt medhavda mellanmål, det kunde vara en macka, ett kokt ägg, en avokado eller nåt liknande.
Men så hade hon en ät och sovklocka som Skalman också lilla Pillan. Hur det går med mellanmålen numera när hon är mamma till två små pojkar, den ena på ett år och nio månader och den andra på snart 4 månader ska jag låta vara osagt, men på den tiden det begav sig var hon en jäkel på mellanmål!

Nåväl, det var en liten utsvävning.
Åter till mitt (vårt) problem mellanmål.
Jag fick en idé.
Jag skulle vilja att alla ni läsare, oavsett om ni är medlemmar i Rivstarten eller inte skickar in ert absoluta favoritmellanmål till mig. Gör det som en kommentar här i bloggen eller på mail till: cornelia.toneri@gmail.com - så kommer jag att sammanställa en lista.
Är det så att du går på en diet som mellanmålet passar speciellt bra till får du gärna skriva med det också!

Det kommer att bli den ultimata guiden till de perfektaste (finns det ordet) mellanmålen, eller vad tror ni?

22 kommentarer:

  1. Ett kokt ägg funkar alltid som mellanmål :) Eller några skivor rökt kalkon.

    Och till et ett stort glas isvatten.

    SvaraRadera
  2. Hej Cornelia!
    Här kommer lite smarta mellanmål :)
    Kokt ägg och en frukt
    Avokado och en näve nötter/keso
    Lätt naturell yoghurt med nötter och en smula flytande honung
    Fruktsallad med nötter
    Knäckebröd med keso och någon grönsak
    Delad apelsin och keso
    Fullkornskex med jordnötssmör

    Enjoy :)

    //Sofie

    SvaraRadera
  3. Min favorit: färsk ananas, lätt kesella och nötter till.

    Krams

    SvaraRadera
  4. Bra idé. Mellanmål är jag inte alls bra på. Så alla tips på den fronten är bara bra.
    Jag har väl inget direkt favoritmellanmål eftersom jag inte är så bra på det. Men här kommer några tips i alla fall:
    kokta ägg
    wasa sandwich
    fil med kanel
    frukt
    en näve nötter

    Hoppas på en fin lista på mellanmål sen.
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Jisses ja, svårt med mellanmål alltså. För min del blir det nästan alltid en burk kesella utspädd med funlight wildberrys eller en burk makrillfile eller knäckebröd med köttigt pålägg. Jag gillar när de enkelt och går pinsamt fort att göra. hehe!

    SvaraRadera
  6. naturell yoghurt med frusna blåbär ch lite cashewnötter åt jag när jag giade.
    pizzabullar eller matiga muffins.
    keso med äpple och kanel.
    frukt.
    morot.
    kesella.
    kokt ägg.

    Gud. I teorin har jag hur många mellanmål som helst. Synd att jag inte äter mellanmål. Öht. För jag kommer aldrig på nåt bra. :)

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för alla fina tips, fortsätt tipsa, jag har redan påbörjat listan!
    Kram och pepp

    SvaraRadera
  8. Kristina Andersson, Näringsfysiolog som arbetar på Topphälsa och med Isodieten skriver så bra att "Tänk på mellanmålet som en bro mellan frukost, lunch och middag!)
    Jag tror det är viktigt att man tar till något lite mer än bara en frukt till mellanmål. Genom att ha läst en del om ISO har jag lärt mig att blanda (och det är inte så jobbigt alls) både kolhydrater, protein och fett i ett litet mellanmål, där mellanmålet är på ca 15 kcal.
    Jag brukar ta;

    * 100 g keso, 5 mandlar, ett halvt stort äpple i bitar eller en clementin + kanel.

    * 1 dl lättkesella, 1/2 banan, 2 tsk kakao och 4 sötmandlar. Mixa allt (med en gaffel eller mixer) och toppa med mandlar.... som godis!

    * 30 g hårdost, 1 skiva mager skinka, 1/4 melon, 3 oliver, 1/4 paprika.

    Mitt tips är att låta mellanmålet ta 5 min förberedelsetid (jmf med att bara slänga ner en frukt i väskan) - det tjänar man på!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar smoothies. Jag tar mjölk, yoghurt, frusna hallon och blåbär och banan. Gott och mättande. Vill jag lyxa till det lite har jag i lite vaniljsocker och kakao också.

    SvaraRadera
  10. Hej jag antar att det närmsta jag kommer mellanmål är en banan, eller annan frukt :)
    Men annars gillar jag keso. Det kan slinka ner keso blandad med kaviar, kan många tycka är konstigt, men är man sugen på något salt (som jag ofta är) så är det fina grejjer.

    Jag tänkte förresten rapportera mig också. Min startvikt alltså..
    Den var 73.7 Vet inte om vi skulle rapporterat det igår, men nu gjorde jag det idag iaf. :)

    SvaraRadera
  11. Just nu är jag helt såld på ett par msk kesella blandat med ett par msk keso (smaksatt för tillfället), jag skakar ut några frysta hallon och några frysta blåbär på det och sedan strösslar med 1-2 tsk färdighackade hasselnötter. Det blir ganska kallt med bären men om man låter det stå en stund så blir det snällare för ev ilande tänder.

    SvaraRadera
  12. En avokado är min absoluta favorit. Annars gillar jag också smoothies, för LCHF är det perfekt med hallon, naturell youghurt och en skvätt grädde :-)

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Vad kul att få lite nya mellanmålstips.

    Jag äter enligt GI och gillar snabba mellanmål. Mina favoriter är:
    * Ett kokt ägg
    * En burk makrillfile i tomatsås
    * Smoothie på naturell yoghurt och bär
    * Grönsaksstavar med färskost eller annan dipp
    *En avokado

    SvaraRadera
  14. Sammanställ gärna på bloggen (jag är inte med i Rivstart i år. Jag kör Xtravaganza och även där är mellanmålen viktiga. Mitt bästa tips är thekakorna som jag länkade till, med något gott pålägg.

    Läste i någon av kommentarerna att ett mellanmål ska innehålla ca 15 kcal - det måste väl ändå vara en felskrivning!!! C:a 150 kcal har jag fått lära mig. Tre mellanmål och tre mål mat på 300 - 350 kcal per dag = 1 400 - 1 500 kcal om dagen när man ska gå ned i vikt. Kom ihåg att "elda på" förbränningen jämnt över hela dagen så att den håller sig på hög nivå!!!

    SvaraRadera
  15. Jag kör på kesella med olika frukter till mellanmålen efter träningen. På förmiddagarna kör jag yoghurt, flingor, frukt, eller Knäcke o liknande eller nån god smoothie

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Jag har på min blogg några supergoda mellanmål.
    Mina är ISO-mellanmål och dem är goda och lätta att göra.
    Kolla:
    http://www.runnersworld.co.uk/event-editorial/the-worlds-top-10-marathons/563.html

    och här:
    http://coyntha.wordpress.com/2010/07/13/iso-mellanmal-2/

    Annars har jag alltid med mig kokta ägg. Man kan också ha en avokado i väskan.

    Den vanligaste jag kör är:
    1dl lätt kesella naturell
    100g frysta bär
    10g valnötter

    mums!!

    Kram på er!

    SvaraRadera
  17. Jag kör enligt lchf och brukar blanda keso och majonnäs, samt en hackad tomat. Supergott! Är man inte lchf-are blir det ju ändå ett bra mellanmål utan majonnäsen.

    Mellanmål igår var en kiwi och en näve mandlar. Inte lika perfekt för lchf dock (frukt innehåller mycket kolhydrater och en del socker).

    Andra förslag är att göra rullar av skinka och färskost.

    SvaraRadera
  18. Jag värmer gärna en liten skål av grönsakssoppan som jag alltid ser till att ha en kastrull av i kylen. Eller en smoothie gjord på enbart bär, yoghurt och mjölk. Bra eller dåligt? Det vet jag inte. Men gott :)

    SvaraRadera
  19. LCHF Knäckebröd
    Antal: 6 st
    Tid: 25 minuter

    Ingredienser
    1,5 dl skalade sesamfrön
    1 dl riven ost
    1/2 tsk salt
    1 ägg

    Gör så här
    Blanda – det blir en lite kletig smet. Bred ut tunnt på bakplåtspapper, grädda 15 min 175gr, skåra för bitar och vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.

    Variation
    I. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.
    II. Tillsätt 1 – 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.
    III. Med lite mer salt samt olivoljan, blir det ett tv-snack man kan äta med nån god dipp!

    med en ostskiva på toppengott
    kram

    SvaraRadera
  20. haha ja tack du! :) du känner mig och jodå det funkar bra med mellanmålen fortf. Barnen äter ju också var tredje timme (ibland oftare) :)! Och mina favoritmellisar har du redan skrivit. Men det mesta funkar, du har fått många fina tips och någonting är bättre än ingenting, brukar jag säga :)
    kram kram
    Pilla

    SvaraRadera
  21. För alla er som saknar chips till filmen kan jag rekommendera grönkålschips. Dela grönkålen i mindre blad, salta, in i ugn (ca 50grader) i ca 1 1/2 timme. De ska vara spröda när man tar ut dem. Knaprigt, salt och mumsigt

    SvaraRadera
  22. Ett smarrigt mellanmål jag kör ibland är avokado keso och kalkon. Skiva avokadon o lägg på en tallrik, ta en klick keso (naturell utan en massa e.ämnen...) och skär de rökta kalkonskivorna som du vill ha dom. Riktigt gott tillsammans! Ev lite dijonsenap till ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...