onsdag 5 januari 2011

Tema: Mellanmål - den ultimata guiden


Då så, då är det bara att välja och vraka, här kommer den ultimata guiden till alla möjliga bra mellanmål.
Vi har alla våra olika dietalternativ så alla passar inte alla, men något passar säkert dig. Det kan hända att nåt alternativ står två gånger, men det hoppas jag är okej. Håll till godo!


• En burk kesella utspädd med Funlight wildberrys

• En burk makrillfile

• Knäckebröd med köttigt pålägg

• Kokta ägg

• Wasa sandwich

• Fil med kanel o frukt

• En näve nötter

• Färsk ananas, lätt kesella och nötter till

• Kokt ägg och en frukt

• Avokado och en näve nötter/keso

• Några skivor rökt kalkon

• Lätt naturell yoghurt med nötter och en smula flytande honung

• Fruktsallad med nötter

• Knäckebröd med keso och någon grönsak

• Delad apelsin och keso

• Fullkornskex med jordnötssmör

• Kolhydratfria thekakor, recept hittar du här

• Naturell yoghurt med frusna blåbär och lite cashewnötter (GI)

• Pizzabullar

• Matiga muffins

• Keso med äpple och kanel

• Kesella

• 125g Kesella lätt, 2-3 björnbär, något tinade, 1tsk Funlight wildberries
   Blanda och mosa sönder björnbären. Om man lyckas så påminner smaken om god fruktyoghurt.

• 100 g keso, 5 mandlar, ett halvt stort äpple i bitar eller en clementin + kanel.

• 1 dl lättkesella, 1/2 banan, 2 tsk kakao och 4 sötmandlar. Mixa allt (med en gaffel eller mixer) och toppa med mandlar. Som godis!

• 30 g hårdost, 1 skiva mager skinka, 1/4 melon, 3 oliver, 1/4 paprika

• Smoothies. Jag tar mjölk, yoghurt, frusna hallon och blåbär och banan. Gott och mättande. Vill jag lyxa till det lite har jag i lite vaniljsocker och kakao också.

• Just nu är jag helt såld på ett par msk kesella blandat med ett par msk keso (smaksatt för tillfället), jag skakar ut några frysta hallon och några frysta blåbär på det och sedan strösslar med 1-2 tsk färdighackade hasselnötter. Det blir ganska kallt med bären men om man låter det stå en stund så blir det snällare för ev ilande tänder.

• Keso blandad med kaviar, kan många tycka är konstigt, men är man sugen på något salt så är det fina grejjer

• Äggröra med ost å tomat å lök testade jag i veckan, å det var inte dumt alls. Hade även en skvätt grädde i.

• Keeeeeeso med lite äpple o kanel 

• Smoothies, för LCHF är det perfekt med hallon, naturell yoghurt och en skvätt grädde

• En burk makrillfile i tomatsås (GI)

• Smoothie på naturell yoghurt och bär (GI)

• Grönsaksstavar med färskost eller annan dipp (GI)

• Kesella med olika frukter till mellanmålen efter träningen.

• På förmiddagarna kör jag yoghurt, flingor, frukt, eller knäcke o liknande eller nån god smoothie

• Coyntha tipsar om två mellanmål som passar ISO-dieten, du hittar dem r och här

• 1dl lätt kesella naturell, 100g frysta bär, 10g valnötter mums!

• Blanda keso och majonnäs, samt en hackad tomat. Supergott! (LCHF)

• En kiwi och en näve mandlar.

• Gör rullar av skinka och färskost.

• Jag värmer gärna en liten skål av grönsakssoppan som jag alltid ser till att ha en kastrull av i kylen.

• Jag gillar ju avocado och keso blandat. Gör inte så mycket om det är rumsvarmt, så man kan ha det i väskan (förutsatt att det är första mellanmålet på dagen vill säga, annars kan det bli lite sunkigt...)

• LCHF Knäckebröd
Antal: 6 st
Tid: 25 minuter
Ingredienser
1,5 dl skalade sesamfrön
1 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 ägg
Gör så här
Blanda – det blir en lite kletig smet. Bred ut tunt på bakplåtspapper, grädda 15 min 175gr, skåra för bitar och vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.
Variation
I. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.
II. Tillsätt 1 – 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.
III. Med lite mer salt samt olivoljan, blir det ett tv-snack man kan äta med nån god dipp med en ostskiva på toppengott

• Grönkålschips. Dela grönkålen i mindre blad, salta, in i ugn (ca 50 grader) i ca 1 1/2 timme. De ska vara spröda när man tar ut dem. Knaprigt, salt och mumsigt

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...