fredag 31 december 2010

Det var 2010 - och det var fantastiskt

När klockan slog tolv och 2009 blev 2010 skålade vi in det nya året på Maja och Carls balkong i Malmö. Jag i champagne och J i ett alkoholfritt alternativ. Vi var ju faktiskt gravida.

2010 har kommit att präglas lite av den nya lilla familjemedlemmen. Men det var också året vi gifte oss. 2010 har varit ett riktigt härligt år och det ska bli kul att få summera det. Håll till godo.

J skålar in 2010
Alltså – vi skålade in januari och det nya året med vetskapen om att vi var gravida. Det var inte många fler än vi som visste det då, det var ju så tidigt och stackars J som mådde illa fick skylla på allt möjligt. Aldrig har väl hennes krånglande mage kommit så väl till användning.

Väl hemma i Kalmar igen körde vi igång Rivstart 2010 som kom att bli en succé. För egen del höll jag inte fokusen upp hela vägen ut men januari var en bra månad. Bland annat skrev jag om att visualisera målet om någon minns.
Den 14 januari var vi på ett tidigt ultraljud och fick se ett litet litet hjärta slå.

Februari månad kom och gick. Det var en hektisk månad för mig. J mådde inget vidare pga graviditeten och själv jobbade jag ungefär 200% med skola och det nyförvärvade jobbet.

Lilla V Vecka 13
Den 17 februari var vi i största hemlighet i Linköping. Besöket gick till doktor Sellbing som tittade lite extra på vidundret i J mage och vi fick med oss en liten bild hem att ha på kylskåpet. Allt kändes fortfarande mycket märkligt men nu kunde vi ändå börja dela med oss av vår glädje.

Snön och kylan lamslog Kalmar och mig. Allt arbetande och inget motionerande ledde till slut till att jag tappade fokus på vikten och jag lyckades inte uppnå mitt mål i Rivstart 2010. Det var det dock många andra som gjorde och i slutrapporteringen hade vi tillsammans gått ner 235,1 kilo. Jäkligt bra jobbat måste jag säga.


Den sista februari var i på Melodifestivalsdeltävling i Malmö. Ett gott gäng samlades i baren och laddade inför tävling. Ett bra slut på februari, trots misslyckandet med Rivstarten.
Mars månad inleddes med ett besök hos J's pappa med familj i Kisa. Samtidigt hann vi också med att gå på hockey med Js lillebror Patrik. Linköping mötte Färjestad i Cloetta center och Patrik som är en äkta Färjestadssupporter utmärkte sig i mängden.

Den 12 mars berättade jag nyheten om det lilla livet här på bloggen.
Och jag var glad ända till den 13 mars när Anna Bergendahl vann Melodifestivalen, då var jag inte nådig i mina kommentarer. Och det står jag för…

J inspekterar vagnar
Redan i mars var vi också och beställde lillans vagn. Det tog ett tag för J att bestämma sig men till slut gick det ändå!

I slutet på mars närmare bestämt den 27:e tittade Fia och Oskars lilla Fabian ut i världen och Alma blev stolt storasyster.


Liten lillan i liten mage
April började med påskhelg och jag och J satte oss i bilen för en helg i Göteborg. Där fick vi också träffa Marie (min svärmor alltså) och fira hennes födelsedag lite i förskott, innan vi satte oss i bilen och drog ner till Lerberget för att titta på ovan nämnda Fabian.  Då var våran lilla bebis fortfarande bara en liten bula på J's mage

I mitten av april började planerna för vårt bröllop ta form på riktigt – i största hemlighet såklart. Vi hade planerat sedan någon gång i mars och vid den tiden var datumet egentligen satt till maj och vi skulle till Rom på bröllopsresa.
Men askmoln och andra praktiska detaljer satte stopp och datumet ändrades istället till den 9 juni.

I april tog jag också mitt förnuft till fånga och sa upp mig från jobbet. Det funkar inte att jobba 75% och plugga 100%, inte ens för mig nu för tiden!

Oskar, Fia och Alma på besök
April avslutades med finbesök från Lerberget. Fia, Oskar, Alma och Fabian kom på besök!

Den 15 maj firade vi vår 6 årsdag. Minns ni var? På Skansen. Jag säger inget mer om det, vill ni läsa historien om det rekommenderar jag er att klicka er vidare hit. Och har ni minsta tanke på att besöka Skansen i Färjestaden tycker jag definitivt att ni ska läsa om det.

Lilla V i vecka 26
Den 20 maj var vi återigen i Linköping för att titta på vårt lilla knyte i magen i 3D.

Den 22 maj var det så äntligen dags för våra vänner Maja, Carl och Albin att besöka Kalmar. Vi hann med både mysig hemmamiddag, promenad på Svinö och grillning.

Maj var också månaden när värmen äntligen kom till Kalmar, när vi pusslade som tokar och köpte en solstol till J som hon sen aldrig använde. Den 28 maj var jag också gästbloggare hos min gamla chef Bella. Jag skrev om känslan att bli mamma och mamma.

Så var det då dags att vända blad till juni i kalendern.
Det lilla livet i magen började göra mer och mer väsen av sig i form av sammandragningar. Jag slutade skolan den 4 juni och J gjorde sista tentan den 5:e. Sedan var det sommarlov och ledigt för oss båda i tre hela månader. Vi unnade oss den lyxen den sista sommaren som det bara var vi två.

Den 6:e juni begav vi oss iväg på ”västkostroadtrip” – fortfarande var det inte många som visste vad den skulle leda fram till. Vi landade hos J's syster Carolin i Lindome kvällen den 6:e och spenderade dagen i Göteborg den 7:e. Den 8:e gjorde jag ett litet test i Göteborg och sedan drog vi vidare ner mot Skåne. Stannade till i Lerberget och lämnade in lite proviant hos Fia och Oskar och åkte sedan vidare ner till Scandic St Jörgen i Malmö och den sista kvällen som ogifta. Eftersom det även var Js födelsedag passade vi på att ta en liten födelsedagsmiddag på kvällen.
Så kom den då, den bästa dagen i mitt liv. Vår bröllopsdag. Och den har jag ju redan berättat om in i minsta detalj! Istället får ni se lite fler bilder från ”behind the scenes” så att säga.


På väg till Fia och Oskar med proviant dagen innan bröllopet.

Min favoritbild på min älskade fru på plats på Sofiero

Våra vittnen - fina Fia och Oskar

Fia och Maja slår sina kloka huvuden ihop och försöker öppna Majas väska

Vår vigselförättare Lucia inspekterar våra ringar...

Våra vittnen och mor/svärmor. Oskar, Fia och Marie, innan vi kommit på plats.

Carl och Maja kommer springande

Inga kommentarer :-) men lycklig är jag.

Kärlek!

Efter några ljuvliga dagar på spa i Varberg drog vi sen hemåt för att fortsätta vårt sommarlov som fru och fru Tonéri. Vårt nya efternamn har vi hittat på själva och det är en sammanslagning av den första delen av Js tidigare efternamn och mitt tidigare. Tillsammans blev det Tonéri och det innebar också att jag sa tack och adjö till min gamla blogg, jag tog med mig min historia och flyttade över den till denna bloggen.

På plats i soffan framför bröllopet!
Efter några intensiva dagar i början av juni var magen på helspänn och sammandragningarna avlöste varandra. Efter mycket tvekande och stort besvär beslutade vi oss för att ställa in resan till Stockholm helgen för kronprinsessans bröllop. En resa som vi planerat sedan de förlovade sig men som i sammanhanget inte kändes speciellt viktig. Istället ägnade vi oss åt att inviga balkongen för säsongen, vi kollade massor på fotbolls-VM och den 19 juni satt vi bänkade i soffan hela dagen för att beskåda det kungliga bröllopet. Många tårar trillade den dagen!

Partaj långt in på midsommarnatten
Sex dagar senare firade vi midsommar tillsammans med J's pappa och familj i Kisa.


Vi avslutade juni i Karlskrona med en dagsutflykt som innehöll en tur med skärgårdsbåten Gåsefjärden, middag på Nivå och en titt på våra vänner B och J's nya lägenhet.
Under båtturen ringde Expressen och gjorde en intervju som resulterade i en plåtning dagen efter och en artikel lite senare under sommaren.

Juli månad inleddes alltså med en liten ”foto-session”. Det var jag, fotografen Karl och ett sjujäkla varmt väder samt några för många kilon som gjorde att jag fick lita till Karls kunskaper i Photoshop.

Plåtning för Expressen

Plåtning för Expressen
På Zita-båt till Smögen med Maja och Carl
Den tredje juli begav vi oss mot Kungshamn för en veckas semester, där anslöt Maja, Carl och Albin. Tillsammans hade vi hyrt ett hus. Det blev en riktig sommarvecka med grillning, stranden, ösregn, båttur till Smögenbryggan och en massa läsning. Den sjuka värmen hade då ännu inte kommit till västkusten, hemma i Kalmar var det dryga 30 grader medan vi vissa dagar satt och huttrade på stranden. Men jag ska inte klaga, vi fick så vi teg med värme vad det led… Efter Kungshamn tog vi en avstickare till Åmål och Bluesfesten i några dar innan vi styrde kosan rakt över landet och hem till Kalmar igen. Och nu hade vi det varmt!!! Så varmt att jag nästan inte orkade blogga, jag uppdaterade helt enkelt veckorna i bilder såhär och såhär .
Löpsedeln, jovisst!
Den 17:e juli firade vi broders 63 årsdag på Öland – på Skansen om ni minns det stället.
Och dagen efter, när all mat och dricka man petat i sig under sommaren lagom lagt sig tillrätta på fel ställen då hände det.  Expressens löpsedel och där står jag i egen hög person och uttalar mig om att det är så enkelt! Artikeln publicerades både i papperstidningen och på nätet.

Juli månad var annars full av aktivitet, vi hämtade vagnen, tvättade alla lillans kläder och filtar. Jag läste massor av böcker i värmen på balkongen. Vi var på Öland och besökte J's pappa, hans sambo Gisela, J's syster Carolin och hennes lille Samuel när de tältade, vi var och kollade in J's lillebror Patrik som var tränare för ett lag i Calmare Nyckel Cup och vi var på vår gudson Albins kombinerade ettårsdag och namngivningsceremoni i Bromölla. Vi hade och göra helt enkelt. Ändå hann vi med att en av månadens sista dagar bestämma oss för att det var färdigbott i Kalmar. Vi skulle flytta till Linköping.


Augusti månad blev lugnare. Till en början. Beräknad födelse var den 26 augusti, men ingen trodde väl att något skulle ske förrän efter. I början av månaden hade vi besök. Först av J's moster Pia och kusin Johanna och dagen efter av min kära vän Lise och hennes lilla Saga.
J på plats i visningslgh i Linköing
Den nionde augusti firade vi tvåmånaders bröllopsdag och var på Ernesto och käkade. Så mysigt.

Den tolfte augusti drog vi till Linköping, kollade på lägenhet, i all hemlighet såklart, och skrev kontrakt någon dag senare. Vi var klara med Kalmar.

Dagen efter, alltså den 13 augusti hade vi grillfest på gården med grannarna. Med i gänget fanns 2 bebisar som båda var ca 6 veckor gamla. Föga anade vi då att vi en vecka senare skulle ha en egen liten guldklimp att ta hand om.

Det var en dryg vecka kvar till beräknad födsel och vi började klättra på väggarna här hemma. Snabbt som tusan bokade vi in ett besök på Öland, Solliden och mötte upp J's moster Pia och kusin Johanna. Det var dagen då vi träffade kungen – eller nästan i alla fall. Samtidigt som jag skrev det här inlägget hade de första tecknen på en annalkande förlossning visat sig. Och dagen efter alltså den 20 augusti 2010 tittade hon ut vårt lilla liv. Vårt mirakel. Vår lilla V. Och allt om det har jag ju också berättat.

I slutet av augusti summerade jag sommaren 2010 såhär.
Och i samma veva konstaterade jag vad som var den största förändringen under året som gått.
10 dagar efter lillans ankomst började jag skolan. Det var den sista dagen i augusti.

Scriptar lite i ctrl-rummet
September månad går till historien som den månad när jag i princip inte tog en enda bild på något annat än V. I skolan hade jag TV-kurs som tog upp all min tid och hemma ville jag vara så mycket som möjligt för att gosa med min lilla familj.

Vi hade besök av Carolin och Daniel, vi bokade en sommarsemester till Mallis i juni 2011, jag berättade om flytten här på bloggen, och återigen knatade veckorna på i sådan takt att det var lika bra att blogga i bilder.

Och vips var det oktober.
Månaden började med en hel rad av härliga morgonpromenader, jag vagnen och en latte. En ny kurs i tidningsredigering som gav mycket egentid. Frihet under ansvar heter det.

På lektionerna hann man med lite av varje, som att jämföra mobiler och rensa plånboken. Här ser ni Hanna och Janneke!
Det ledde till ganska många blogginlägg under månaden, av blandad karaktär. Vi hade finbesök av B och J, vi hälsade på Lise och Micke i Karlskrona och vi drog till Kisa och Linköping över en helg. I oktober kom också den första (men inte den sista) snön för året och jag våndades.
Fia och Fabian kom till Malmö

Månaden avslutades med en Malmöweekend där vi hann med att träffa allt och alla. Mer om den kan du läsa här.

I november tampades vi med de sociala myndigheterna i processen för att jag ska få bli mamma till V. Mer om den historien kommer ni att kunna läsa här på bloggen när det är klart. Förhoppningsvis snart. Vi köpte ny bil  och jag fyllde år! Vinterstudion började och jag hade Nyhetsradio för kung och fosterland. Snön lamslog hela Kalmar län och vi mötte upp familjen Jonsson/Bengtsson för en lunch på IKEA när de hade vägarna förbi Kalmar.

December kom och de sista tre månaderna i Kalmar inleddes. Den tredje december var det ett år sedan vi var i Köpenhamn och Lillan blev till.
Jag och min älskade fru firade 6 månaders bröllopsdag.
Vi hade en supermysig jul tillsammans med Marie här i Kalmar och efter det tog vi en liten tur till Kisa och Linköping för att träffa släkten.

Hela lilla familjen - julen 2010
Och så bestämde jag mig för att en sista gång börja året med en Rivstart.  Sista gång tänker ni?! Jajamensan säger jag. Denhär gången ska jag gå i mål och stanna där!

Ikväll när klockan slår tolv skålar jag och min fru in 2011 på vår egen balkong. Bara vi två. V kan förhoppningsvis sova sig igenom smällarna och vi har valt att stanna hemma och fira in det nya året på tu man hand. 2011 kommer att bli ett händelserikt år och vi vill gärna påbörja det i lugn och ro tillsammans!

Jag älskar dig gumman, nu och för alltid!


Gott nytt 2011!

6 kommentarer:

  1. Jag har precis läst Ditt 2010 och jag sitter här med en "fånigt" leende - fy fasen vad du & frugan är fina :)
    Äkta kärlek, det lyser verkligen om Er.
    Händelserikt år för dig och Jinn och självklart är 2011 året då vi ska vinna viktkampen!

    Gott Nytt 2011

    Måste bara säga att lilla Victoria är söt som socker...

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart slut på din årskrönika! Sitter här med tårar i ögonen... Minns såklart ditt år från bloggen och hoppas att nästa blir lika (nåja) händelserikt! Kram på er

    SvaraRadera
  3. oh vilket bra inlägg!
    hoppas du och frugan får en supertrevlig kväll tillsammans :)

    ska bli skoj att köra igång med rivstarten, och oj vad mycket kilon som ska försvinna ;)
    Kram och gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. Åååå vilken fin sammanfattning av året!

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart inlägg! Vilka fina bilder de två sista va, snacka om att det lyser om er! Ni borde göra dem till canvastavlor..sååå fina! Gott nytt år!

    SvaraRadera
  6. Gott nytt 2011!
    Hoppas ditt år fylls av massor av skratt, ännu mer överraskningar och kanske några nya bekantskaper?

    Jag känner på mig att 2011 blir fantastiskt! En stor kram!
    /Suz
    (som skickar detta till flera men som inte menar det mindre för det...)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...