söndag 29 augusti 2010

Vad hände och var tog tiden vägen? - Sommaren 2010

Så sitter man då här, söndagen den 29 augusti 2010.
Imorgon börjar skolan. Mitt andra år på journalist och medieproduktionsprogrammet på Linnéuniversitetet här i Kalmar.
Men var tog sommaren vägen?

Det känns som det var igår som jag satt ute i solen i brassestolen utanför huset och jobbade på solbrännan samtidigt som jag väntade på att J skulle komma hem från sin avslutande tenta. Sedan hade vi båda sommarlov. Det var lördag 5 juni och tre härliga månader ledigt låg framför oss.

Några dagar senare skulle vi bege oss av på roadtrip till västkusten och den skulle avslutas med att vi gifte oss, fast det var det bara några få som visste.

9 juni 2010 var vår dag - då blev vi fru och fru i slottsparken på Sofiero i Helsingborg med några få nära runt oss.

Efter vår vigsel spenderade vi ett par dagar på spa i Varberg och sedan begav vi oss hemåt Kalmar igen för att fortsätta vår härliga lediga sommar tillsammans. I samma veva sa jag adjö till min gamla CaraMia-blogg och fortsatte med denna nya blogg som fru Tonéri. Och så berättade jag historien om brudgummen som försvann.

Egentligen skulle vi sedan ha varit i Stockholm den 19 juni för att bevittna den näst viktigaste vigseln i sommar, efter vår egen då såklart, den mellan Victoria och Daniel. Men J´s hälsa och magen som började göra sig allt mer påmind fick gå före. Istället följde vi historien framför TV:n hela dagen lång och rödgråten och med huvudvärk gick jag till sängs sent den natten.

Firar bröllopet med Champagne och smörgåstårta, detta är innan jag fått
se bruden och när mascaran fortfarande sitter där den ska!

Ja sen var det ju dags för en härlig midsommar i Kisa hos J´s pappa med familj.

J´s lillasyster Nina i farten under midsommarens klassiska kubbmatch

Efter några dagar hemma på Vasallgatan efter Midsommar stack vi sen ner till Karlskrona en runda över dagen och åkte lite skärgårdsbåt och hälsade på B och J. Och så hann jag med lite plåtning för Expressen också... såhär såg ett par av bilderna ut (fotograf Karl Nilsson)


Sen var det dags för sommarsemestern med stort S. Veckan i Kungshamn. Alltid lika härligt. I år tog vi rundan runt Åmål på hemvägen och stannade till hos J´s mamma och var på Bluesfest också. Behöver jag säga att vi var ganska möra när vi damp ner i Kalmar en dryg vecka senare?!

Vi passade på att ta det lugnt, läsa mycket och förbereda hemma inför Lillans ankomst, så såg de flesta dagarna ut faktiskt! Även de dagar då man återigen var på Expressens löpsedel :-) Lika bra att hålla sig hemma, för vågen har banne mig inte varit snäll mot mig denna sommar och det är helt självförvållat.

I slutet av juli var kraften tillbaka hos familjen Tonéri och vi han med besök på Öland, namngivning för gudsonen Albin och fotbollscup på en och samma vecka.

Under augusti började jag känna mig super-redo för Lillans ankomst, allt var klart och förberett, jag malde igenom alla pocketar som legat och väntat på mig i hyllan hur länge som helst och resten av tiden bakade jag som en liten toka och gjorde allt annat (förutom att blogga) för att få tiden att gå...

Det blev bland annat kärleksmums
Trots att J nästan åt upp all deg :-)
Mot slutet av augusti dammade jag till och med av vårt Wii-spel och spelade, så tråkigt hade jag...
Den 13 augusti hade vi supertrevlig grillfest med grannarna på gården, två av familjerna har 6 veckors bebisar och vi satt och beundrade de små liven och försökte inse att vi själva snart skulle ha en liten...


Föga anade vi då att det skulle vara dags om mindre än en vecka.

Ja så har det hänt lite annat också, de där kuliga sakerna jag skrev om som jag ska dela med mig av såsmåningom. Saker som kommer att ta oss ytterligare lite vidare i livet. Framåt. Men som sagt, det kommer det kommer.

För just nu har det varit lite svårt att tänka på något annat än det som hände oss för nu 9 dagar sedan. När lillan kom till jorden och allting förändrades.

Och visst är jag nu redo att lämna sommaren bakom mig och blicka framåt mot en höst full med plugg och familjeliv. När nya spännande saker kommer att skänka varje dag lite extra glans och hösten snart kommer att tvinga oss att plocka in utemöblerna från balkongen och ta fram "tjock"-tröjorna ur garderoben. När vi kan tända ljus och mysa med en kopp the i soffan och sparka i löven som trillat av träden. När ångesten över tentorna kommer att ligga tung över Vasallgatan och när dagarna sakta men säkert blir mörkare och mörkare medan vi ser mer och mer fram emot julen som kommer.

Det är så livet går vidare. Mot nya mål och nya utmaningar.
Jag hoppas och tror att resten av 2010 kommer att bli lika underbart som det redan har varit.
Hösten 2010 - Here I come!

3 kommentarer:

  1. STort grattis i efterskott till er lilla guldklimp.
    Hon ser ju helt bedårande ut.
    Kram kram Lina

    SvaraRadera
  2. Vilken sommar! Jag sitter också och funderar på var sommaren tog vägen.

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du är som sammarfattar sommaren önskar jag var lika duktig! Hoppas det går bra i skolan imorgon.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...