söndag 8 augusti 2010

Om dagarna som gått

Tack Suzan för din uppriktiga uppmaning till mig i en kommentar.
Det har gått alldeles för många dagar sedan jag senast bloggade, och jag är glad att någon saknar mig :-) Bra för egot helt enkelt. Så vad har hänt då? Jag har återhämtat mig från min lilla "däckning" fysiskt och psykiskt. Och jag får erkänna att min strävan efter en sund livsstil med bra mat, motion och inget godis inte helt har lyckats om man säger så, men jag ger inte upp, jag kämpar vidare, jag har 12 dagar ytterligare på mig under fas 1, hur det går kan ni läsa här.

Så vad har jag egentligen pysslat med. Försökt få ordning på livet och hitta långsiktig mening och glädje skulle jag väl kunna uttrycka det som. Djupt va? Jösses va mycket tankar och känslor som befinner sig i kroppen just nu. Jag har lite olika teorier om hur det kommer sig.
1. Sommaren börjar gå mot sitt slut, och så även 3 månaders sommarlov. Hur gick det till och vart tog tiden vägen?
2. Jag är ledig och har alldeles för mycket tid att tänka och det har väl aldrig varit bra för mig :-)
3. Jag ska bli mamma, hallå omvälvande är ju bara förnamnet. Det börjar verkligen närma sig nu och det är mycket tankar och känslor kring det såklart.

De gågna veckorna har jag läst mycket böcker, har hunnit med mycket böcker över lag den här sommaren faktistkt, det e härligt. Sedan mitten av juni har jag läst följande:

  • En förtjusande man av Marian Keyes - en riktig koloss till bok av min favoritförfattare på över 700 sidor. Underbar!
  • Låtarna som skrev mitt liv av Andreas Carlsson - kul att få läsa hans berättelse om vad som hänt och hur han hamnade där han hamnde, men för min smak hade han kunnat utelämna några av historierna om alla tjejer.
  • Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer - jag är ett stort Mia&Klara-fan och jag gillar Mia i det mesta hon företar sig. Först blev jag besviken när boken bestod av återvunnet material från gamla Amelia-krönikor hon skrivit, men jag ändrade mig när jag insåg att jag faktiskt inte läst en enda av dem - då spelar det ju ingen roll om de är återvunna. Grymt bra var de!!!
  • Så dumt! av Mia Törnblom - Mias självbiografi som verkligen hugger tag i en och för min del innebar det också att jag omvärderade Mia i hennes roll som coach. Hon vet verkligen vad hon snackar om. Och vilket liv hon har levt och inte minst - överlevt!
  • Vändpunkter av Agneta Sjödin - en gripande samling berättelser om människoöden som lyckades få mig själv att fundera lite över mitt eget liv och vad som är, var eller kommer att ses som min vändpunkt när jag tittar tillbaka.
  • Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda - den bok jag håller på med just nu. Den har legat i bokhyllan ett tag, jag fick den av Maja för säkert något år sedan nu. Den har känts tung att börja på men nu var det rätt tidpunkt och jag älskar den.
En härlig boksommar och än har jag några veckor till på mig. Tre små pocketar till ligger och väntar på mig i hyllan. 39-årskrisen av Jane Green, Veronica bestämmer sig för att dö av Paolo Coelho och Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors. Någon som har läst någon av dem?

I iPoden går Sommar i P1 varmt så fort jag inte läser och så lyssnar jag på Självkänsla nu av Mia Törnblom. Nu sedan jag har omvärderat hennes coachande känns boken inspirerande och mycket vettig. Och så ligger Bara vanligt vatten av Kajsa Ingemarsson också och väntar som ljudbok i iPoden. Den väntar på lite finare väder och lååånga promenader.

Under dessa dagar har vi också haft besök. J´s moster Pia och kusin Johanna har varit här och hälsat på oss när de var på väg till Öland.
Pia och Johanna
Och så har Lise och Saga också hälsat på. Sötaste lilla charmtrollet Saga!

Lise och Saga
E hon inte ett litet charmtroll så säg...
Förutom det hade jag också nöjet att fika med Maria, min gamla kollega från Malmö när hon var här i stan med sin dotter på skridskoläger. Socialt och bra, härligt med en massa skvaller, precis vad jag behövde.

Och så har jag äntligen tagit tag i en riktig surdeg som har legat och grott och tyngt mig hur länge som helst. Såhär är det... Vår gamla inspelningsbara DVD med hårddisk bestämde sig ganska tidigt för att trilskas när det gäller att ta emot DVD-skivor, oavsett om man hade tänkt sig att titta på dem eller spela in på dem. Det innebar att ett gammalt projekt att spela in gamla VHS-inspelningar till DVD inte har blivit utfört samt att en hel del material som jag egentligen vill spara har samlats på den söndriga DVD:ns hårddisk i hopp om att vi en dag skulle lyckas laga den eller att ett mirakel skulle ske och den helt plötsligt började fungera.

Så en dag i slutet av juni bestämde vi oss för att ge upp våra orealistiska idéer om att den skulle bli helad och åkte och köpte oss en ny DVD. Och efter att vi kom hem från semestern och andra aktiviteter i mitten/slutet av juli har jag sedan, efter att J har kopplat av guds nåde med apparater och maskiner, matat 2 papperskassar VHS:er samt otaliga timmar hårddiskmaterial till DVD skivor. Och i morse raderade jag det sista och är K L A R ! Sköööönt. Det har inte enbart varit trist och tråkigt. Det var ganska underhållande att kolla igenom de gamla VHS-banden med gamla alster från gymnasietiden. Underhållande var ordet! Men kanske inget jag väljer att ta med som arbetsprover efter min journalistexamen i juni 2012!

Igår firade vi J´s födelsedag, ja hon fyllde ju egentligen den 8 juni men eftersom det var dagen innan vi gifte oss så kom vi redan tidigt överens om att vi skulle skjuta lite på kalaset och så blev det lite stillsamt och enkelt igår istället. Frukost på sängen, paket, Budapest-bakelse, smörgåstårta och en fru som passade upp. Det blev födelsedagen det!!!

Nu är det dags för mig att hugga tag i disken och därefter dammvippan. Dagens promenad är redan avklarad. Imorgon är det tre veckor till skolan börjar och kanske är vi tre då, kanske dröjer det någon vecka till? Men rutiner vill vi sätta redan nu. Om inte för lillan så för oss. Så imorgon är det uppstigning 7:00 och därefter plugg och promenad. Plugg ja. Jag är så hemskt tantig att jag bestämt mig för att redan nu läsa igenom kurslitteraturen för höstens första kurs. Allt för att vara så väl förberedd som möjligt när lillan kommer. Och tänk, om jag går upp 7 på morgonen borde jag ju hitta lite tid till att blogga oftare än en gång varannan vecka eller så... Håll tummarna!

2 kommentarer:

  1. vad kul att du är på g igen! Jag har saknat dig här också :)
    Jag har läst "Veronica bestämmer.." o jag gillade den :) Men jag gillar ju det mesta han har skrivit.
    kramar
    Pilla

    SvaraRadera
  2. Hej Cornelia! Härligt att ha dig tillbaka, jag har också saknat dig och dina inlägg och började fundera på om det hade hänt nåt på bebisfronten lite för tidigt. Det har det uppenbarligen inte och det är jag glad för.
    Fortsätt att njut av din ledighet ett tag till.
    Sköt om dig!
    Kram Karin

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...