onsdag 21 juli 2010

Okej då kör vi...

Fas 1 börjar nu.

Under min semester i Kungshamn, slog min kropp bakut!
Den sa bokstavligt till mig: Vad f*n håller du på med? Hur tar du hand om dig och den kropp du ska leva i i förhoppningsvis 50 år till - åtminstone?
Utan vidare detaljer fungerade inte magen och kroppen värkte så att jag till slut inte kunde sitta still på en stol utan var tvungen att vagga mig själv fram och tillbaka så att värken skulle gå att härda ut. Visst hade sängarna lite med saken att göra men hallå, jag är bara 32 år, lite hårda sängar ska kroppen klara av i en veckas tid i min ålder.
Hyfsat skraj förökte jag hålla mig borta från saker som inte är jättenyttiga och rådfrågade min svärmor som kan mycket om magen och dess funktioner och icke-funktioner. Till att börja med ville jag bara komma i ordning och få vardagen att fungera. Så långt har jag kommit nu. Det har också gett mig tid att fundera.
Fundera på varför jag vill gå ner i vikt, varför jag vill motionera, varför jag vill leva nyttigare och äta bra mat?

Självklart är det för att jag vill kunna vara nöjd när jag råkar se mig själv i en spegel men framför allt är det för att jag vill leva ett långt liv. Få så många år som möjligt tillsammans med J och se vårt lilla liv växa upp.

Ganska länge har det här till vänster, bredvid mitt foto stått såhär i min presentation av mig själv:

Bloggar om livet som journaliststuderande med siktet inställt på drömjobbet inom media. Om kampen mot kilona och för att må bra i en sundare livsstil. Om livet med min älskade fru J och det lilla knyte som beräknas se dagens ljus i slutet av augusti.

...för att må bra i en sundare livsstil...

Det är de orden jag tänker ta fasta på nu när fas 1 börjar. Borta är medlemsskapet på viktväktarna. Nu tänker jag fokusera på att hitta mig själv. Mitt eget sätt att leva sunt, ett sätt som fungerar nu och i framtiden.

Hösten kommer att delas in i 5 faser. Faserna kommer att vara i en månad och i varje fas kommer jag att lägga till något eller några beteenden som jag vill ha med i min nya hållbara sunda livsstil. Fas 1 börjar idag 21 juli och sträcker sig till den 20 augusti. Fas 2 börjar således den 21 augusti och sträcker sig till den 21 september. Fram till den 21 december har jag alltså hunnit med 5 faser. Vad de olika faserna ska innebära har jag inte bestämt ännu. Men fas 1 är jag väldigt klar över. Den kommer att innebära motion och en begränsning av godisintaget, för när det gäller maten är jag ganska nöjd över nuvarande situation.

Fas 1 mina vänner innebär följande:
- Minst 5 promenader i veckan á minst 30 minuter
- Godis får ätas endast 2 dagar i veckan. Inga regler om vilka dagar men äter jag det en tisdag är den dagen förbrukad.

Sådär ja, så  enkelt är det.
Jag längtar redan till utvärderingen den 20 augusti.

Kram och pepp - nu jäklar är jag på G

5 kommentarer:

  1. Tycker det där låter som en smart indelning. Tror man klarar allt lite bättre om man för in en sak i taget. Ser fram emot att läsa om utvärderingen av fas 1 i augusti. KRAM

    SvaraRadera
  2. Cornelia! Jag tror du verkligen är något på spåret här! Att dela upp i faser och fokusera på att han en sund livsstil. Precis som du har jag också funderat på varför jag håller på med detta och vad är det jag vill uppnå? Självklart vill jag känna mig nöjd med mig själv och gilla mig själv när jag ser mig i spegeln (det har varit lite si och så med det) men framförallt vill jag visa mina båda pojkar hur jag lever hälsosamt, genom bra mat, motion och måttliga mängder med godis och annat. Jag vill att det ska vara något självklart för dem att ha med sig under sin uppväxt och som de själva anammar utan konstigheter. För mig har det tagit 36 år att komma fram till detta, vill inte att det ska göra det för mina barn.
    Så vad vill jag säga dig med detta långa inlägg till dig egentligen? Jo, att jag tror på din tanke om faser, om att en långsam förändring ger en hållbar förändring. Peppad av dig så kommer jag också gå ut vv och satsa på motion och sund kost. Jag håller på dig!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Heja heja heja!!
    =)
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Det där låter ju skitbra ju! Och jag ääälskar ju planeringar och så, det är ju motiverande att kunna utvärdera sen och allt :D Kul Cornelia, nu är vi på G! Nu ska jag pallra mig iväg och jogga! Kram

    SvaraRadera
  5. Hej! Det var längesedan, men nu tyckte jag det var dags att skriva något. tycker verkligen det är bra att du funderar på vad du håller på med och man ska nog precis som du nu tänker göra ta ett steg i taget och så hoppas jag att det fungerar för dig. vi är alla olika och allt passar inte alla. Hoppas du hittar rätt och når dina mål både när det gäller din spegelbild, din mage och din övriga hälsa. Kram och lycka till!/fd kollega Jonas

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...