tisdag 27 juli 2010

Bortrationaliserade listor och slutet för kaffetanten

Det är en underbar tisdag!
Klockan är bara förmiddag ännu och jag har redan hunnit med min promenad och är färdigduschad. Frukosten är avklarad, tvätten vikt, och två nya maskiner är på G.
Klev upp vid åttatiden idag. Kändes riktigt bra att komma igång så tidigt på dagen.

Har också hunnit med ett par riktigt bra strategiska saker idag.

Jag har rationaliserat bort min lååånga "att-göra"-lista. Det innebär inte att jag har gjort alla punkterna utan helt enkelt att jag har värderat punkterna och lagt in dem på lite vettigare listor. En lista som är gemensam - där vi tar gemensamt ansvar för punkterna, en lista för de där sakerna som inte är så viktiga att göra och en lista som jag har kallar "saker som är bra om jag gör när jag inte har nåt annat att göra". Jag är nämligen expert på att ha långa listor och ändå sitta och klaga på att jag inte har nåt att göra i vissa lägen. Då är det bara att ta fram den där listan och sluta klaga!
Det här kan låta lite knepigt för den oinsatte, men sån är jag och nu hoppas jag att detta funkar. På to-do listan som faktiskt är läge att ta tag i nu, direkt, pronto har jag kvar endast 1 (EN!) punkt! Jag känner redan hur lugnet har lagt sig över mig!

Jag har också bestämt mig för att, håll i er nu, dra ner kraftigt på min kaffekonsumtion. Med andra ord har jag inte druckit kaffe idag. Hur kommer nu detta sig? Vad hände med kaffetanten?
Jo, igår kväll låg jag och läste. Jag har börjat läsa "Vändpunkter - människor som vågat möta livet" av Agneta Sjödin. En av berättelserna handlar om Lotten Odh. Ett namn jag kände igen men inte kunde placera riktigt. Av olika anledningar var Lotten vid ett tillfälle i livet tvungen att fundera på hur hon levde och hur hon ville fortsätta sitt liv. Såhär står det i boken: "Idag lever jag ett medvetet liv. Jag slarvar inte med mig själv och min kropp." Helt i linje med mina funderingar och min vilja att ta hand om mig och min kropp och det som låg närmast till hands just när jag läste dessa ord var kaffet. Jag såg framför mig hur kaffet ser ut när det har stått ett tag, kanske kallnat lite. Det tjocknar lite, blir lite trögflytande och går absolut inte att dricka. Och det är det jag stoppar i min kropp i mängder varje morgon. Tack men nej tack. Det är bara ett första steg, men det är i alla fall ett steg och nu tar jag det!

En lite lustig sak med just Lotten då. Jag tyckte ju att jag kände igen namnet och i morse när jag googlade fick jag svaret. Lotten är journalist och skriver artiklar för GI-viktkoll. Det var Lotten som intervjuade mig och skrev artikeln för GI-viktkoll som ni hittar här. Vilket sammanträffande!

Nu tänker jag strax luta mig tillbaka i soffan med min bok och med friidrotten i bakgrunden på TV. Det finns inte mycket som är så avkopplande som att se på sport på TV.
Ha en fin dag vänner!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar din inställning! Heja dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Duktigt att skippa kaffet sådär. Jag skulle möjligen klara att trappa ner, men inte sluta helt :) Det är verkligen en sak jag "unnar mig" fritt när jag försöker hålla igen på allt annat!

    Hoppas du inte får alltför mycket huvudvärk och abstinens de första dagarna!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...